משפחה

טיפול ב-Aducanumab מפחית רמות עמילואיד בטווח ארוך (International Conference on Alzheimer’s and Parkinson’s Diseases 2022)

מאת יהונתן ניסן, סטודנט לרפואה באוניברסיטת תל אביב ופרמדיק

נתונים חדשים שפרסמה חברת Biogen בוועידה הבינלאומית למחלות אלצהיימר ופרקינסון (AD/PD 2022) מראים שטיפול ארוך טווח ב-Aducanumab (Aduhelm) ממשיך להפחית את הפתולוגיות העומדות בבסיס מחלת אלצהיימר (AD) לאחר יותר משנתיים של טיפול.

מטופלים שקיבלו Aducanumab בשלב ההארכה של שני ניסויים בפאזה 3 (ENGAGE ו-EMERGE) המשיכו לחוות ירידה משמעותית ברמות רובד עמילואיד בטא (P < .001) עד שבוע 132 (שנתיים וחצי) ורמות p-tau181 בפלזמה (P < .001) עד 128 שבועות. מטופלים עם פינוי עמילואיד בטא יעיל יותר (יחס ערך ספיגה מתוקנן [SUVR] <1.1 ב-78 שבועות) הראו גם ירידה גדולה יותר ב-p-tau181 בשבוע 128. “ממצאים אלו מצביעים על הפוטנציאל של המשך התועלת של הטיפול בטווח הארוך יותר עם המשך הפחתה של פלאק עמילואיד בטא”, כתבה Biogen בהודעה לעיתונות.

בנוסף, בשני המחקרים, לאחר 78 שבועות, לחולים עם הפחתה בp-tau181, הייתה פחות התקדמות קלינית בכל ארבעת התוצאים הקליניים המודדים קוגניציה ותפקוד בהשוואה לעמיתיהם עם רמות p-tau181 בפלזמה שלא הופחתו. יש לציין כי נתונים קודמים של EMERGE ו-ENGAGE קשרו גם הפחתת p-tau עם פחות ירידה קוגניטיבית.

“אלו ממצאים משמעותיים, המעודדים את ההבנה שלנו לגבי סמנים ביולוגיים של עמילואיד וסמנים נוספים, כגון p-tau181, במחלת אלצהיימר. הם יכולים לעזור ליידע כמה זמן חולים עשויים להפיק תועלת מטיפול להפחתת רובד עמילואיד בטא”, אמרה החוקרת הראשית.

עם זאת, התוצא של פינוי עמילואיד עורער על ידי מומחים רבים, כולל שלושה חברים בוועדה מייעצת של מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) שהתפטרו בעקבות אישור התרופה, ואמרו שאין מספיק ראיות לכך שפינוי עמילואיד בטא מביא לתועלת קלינית. החששות לגבי תופעות הלוואי האפשריות של Aducanumab נמשכות גם הן – בפרט הפרעות הדמיה הקשורות לעמילואיד הנובעות מבצקת (ARIA-E). החוקרים דיווחו כי נתוני בטיחות משולבים משני הניסויים מצביעים על כך ש-ARIA-E הן לרוב קלות (68%) או בינוניות (28%) ולרוב א-סימפטומטיות. רוב הפרעות ה-ARIA-E (98.2%) התנרמלו במהלך המחקר, הרוב תוך 12-16 שבועות.

לכתבה ב-Medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה