משפחה

החשיבות הפרוגנוסטית של רמות טריגליצרידים גבוהות בדם בחולים עם אירוע מוחי (Neurology)

במאמר שפורסם בכתב העת Neurology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בחולים לאחר אירוע מוחי או התקף איסכמי חולף ממקור אתרו-תרומבוטי עם רמות טריגליצרידים גבוהות בדם קיים סיכון מוגבר לאירועים קרדיווסקולאריים נוספים, כולל הישנות אירוע מוחי, גם תחת טיפול בסטטינים.

במסגרת המחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לבחון את התרומה של היפרטריגליצרידמיה לסיכון הוסקולארי השיירי בחולים עם אירוע מוחי ממקור אתרו-תרומבוטי. הם בחנו את הנתונים ממאגר רישום אירועים מוחיים שכלל חולים לאחר אירוע מוחי איסכמי חד או התקף איסכמי חולף בתוך שבוע מהופעת התסמינים, אשר אושפזו לבית חולים בטוקיו.

מבין 870 חולים (גיל ממוצע של 70 שנים; 61% גברים), ב-217 חולים (25%) הייתה עדות להיפרטריגליצרידמיה, אשר הוגדרה בנוכחות ריכוז טריגליצרידים בדם של 150 מ”ג/ד”ל ומעלה. רמות טריגליצרידים גבוהות נקשרו בקשר מובהק סטטיסטית עם שכיחות מוגברת של היצרות עורק תוך-גולגולתי, בפרט במערכת הקדמית, אך לא תועד קשר דומה עם הצרות עורקים מחוץ לגולגולת.

מהנתונים עולה כי בחולים עם היפרטריגליצרידמיה תועד סיכון מוגבר לסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים, בהשוואה לחולים ללא היפרטריגליצרידמיה (שיעור שנתי של 20.9% לעומת 9.7%, p<0.001), גם לאחר תקנון לערפלנים אפשריים, כולל רמות LDL וטיפול בסטטינים (יחס סיכון מתוקן של 2.46, רווח בר-סמך 95% של 1.62-3.74).

הסיכון המוגבר לאירועים וסקולאריים בחולים עם היפרטריגליצרידמיה, בהשוואה לאלו ללא היפרטריגליצרידמיה, תואר באלו עם אירוע מוחי ממקור אתרו-תרומבוטי (174 חולים; שיעור שנתי של 35.1% לעומת 14.2%, p=0.001), באלו עם היצרות משמעותית של עורק תוך-גולגולתי (247 חולים; שיעור שנתי של 29.9% לעומת 14.7%; p=0.006), ובאלו עם היצרות עורק תרדמה חוץ-גולגולתי (123 חולים; שיעור שנתי שם 23.0% לעומת 9.4%; p=0.042).

בחולים לאחר אירוע מוחי אתרו-תרומבוטי תועד קשר בין רמות טריגליצרידים גבוהות ובין שיעורים גבוהים יותר של אירועים מוחיים חוזרים, בהשוואה לחולים עם רמות טריגליצרידים תקינות (16% לעומת 12%) ואירועי תסמונת כלילית חדה (8% לעומת 0.9%).

מנגד, היפרטריגליצרידמיה לא לוותה בסיכון מוגבר לאירועים וסקולאריים חוזרים בחולים עם אירוע מוחי ממקור תסחיף לבבי (p=0.18).

החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים בנושא אך מציינים כי בחולים עם אירוע מוחי ממקור אתרו-תרומבוטי, רמות טריגליצרידים עשויות לשמש כמטרה מרכזית לטיפול במטרה למנוע אירועים מוחיים וסיבוכים קרדיווסקולאריים אחרים בעתיד.

Neurology. Published online March 16, 2022

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה