מה בין רמות ויטמין D3 ובין תנגודת לאינסולין? (מתוך Research Square)

מנתונים חדשים שפורסמו באתר Research Square וטרם עברו סיקור עמיתים עולה כי רמות גבוהות יותר של ויטמין D3 מלווה בתנגודת פחותה לאינסולין , כאשר הממצאים בולטים במיוחד בקרב נבדקים עם מדד מסת גוף בטווח 24 עד 28 ק”ג/מ2.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים קודמים שבחנו את הקשר בין ויטמין D3 ובין תנגודת לאינסולין התמקדו בחולים עם בסוכרת, בעוד שבמחקר הנוכחי הם התבססו על נתונים מהאוכלוסייה הכללית.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הנתונים מחמישה סקרי NHANES (National Health and Nutrition Examination Survey) בין השנים 2009 עד 2018 אודות 49,694 משתתפים ובחנו את הנתונים אודות 2,746 מבוגרים בגילאי 18 שנים ומעלה עם נתונים זמינים אודות רמות ויטמין D3, ריכוזי אינסולין בדם בצום ורמות סוכר בצום; הם התמקדו בנבדקים ללא סוכרת, יתר לחץ דם, היפרכולסטרולמיה, או היפראוריצמיה.

תנגודת לאינסולין נקבעה על-סמך HOMA-IR (Homeostasis Model Assessment of Insulin Resistance), המקביל למכפלת ריכוז אינסולין בצום ברמות סוכר בצום עם חלוקה ב-22.5. תנגודת לאינסולין הוגדרה בנוכחות HOMA-IR של 2.6 ומעלה.

החוקרים מדווחים כי ב-862 הייתה עדות לתנגודת לאינסולין וב-1,884 משתתפים לא הייתה תנגודת לאינסולין. גילאי המשתתפים עמדו בממוצע על 35 שנים, 44% היו גברים.

חציון רמות ויטמין D3 עמדו על 50.9 ננומול/ליטר באלו עם עמידות לאינסולין ועל 58.5 ננומול/ליטר באלו ללא עמידות לאינסולין. במודל מתוקנן במלואו נרשמה ירידה מובהקת סטטיסטית של 11% בשכיחות תנגודת לאינסולין לכל עליה של יחידה אחת בריכוז ויטמין D3 בדם.

הקשר בין רמות גבוהות יותר של ויטמין D3 וסיכון מופחת לתנגודת לאינסולין היה הבולט ביותר באלו עם מדד מסת גוף בטווח 24-28 ק”ג/מ2 והיה חלש יותר באלו עם מדד מסת גוף מעל ומתחת לסף זה.

ממצאי המחקר מסייעים בהבנה טובה יותר של תנגודת לאינסולין על-רקע השכיחות הגבוהה של חסר ויטמין D ומציעים כי מתן תוספי ויטמין D3 עשוי להפחית את התנגודת לאינסולין ולמנוע התפתחות סוכרת באוכלוסייה הכללית.

מתוך Research Square

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה