משפחה

קווי הנחיה חדשים למניעת שבץ בחולים עם טרשת עורקים תוך גולגולתית (Neurology)

שבץ

מאת יהונתן ניסן, סטודנט לרפואה באוניברסיטת תל אביב ופרמדיק

עדכון חדש של האקדמיה האמריקנית לנוירולוגיה (AAN) שפורסם ב- Neurologyמייעץ למניעת שבץ מוחי חוזר בחולים עם טרשת עורקים תוך גולגולתיים גדולים סימפטומטיים (sICAS). העדכון ממליץ על טיפול באמצעות תרופות נוגדות טסיות וסטטינים, כמו גם שינויים באורח החיים, וממליץ שלא להשתמש באנגיופלסטיה עם השארת סטנט.

“טרשת עורקים תוך גולגולתית נחשבת לגורם השכיח ביותר לשבץ ברחבי העולם ויש לה סיכון גבוה מאוד לשבץ חוזר”, אמרה הכותבת הראשית. “בעוד ש-ICAS לא נחקר בעבר יחסית לגורמים אחרים לשבץ מוחי, מחקרים נוספים העריכו טיפולים ב-ICAS בעשורים האחרונים, וכעת יש מספיק נתונים כדי לספק המלצות והנחיות לתרגול”, הוסיפה. ניהול רפואי, שינוי אורח חיים והשארת סטנט היו עד כה הגישות שפותחו למניעת שבץ מוחי שני עבור חולים שעברו שבץ מוחי ראשון עקב ICAS.

ההמלצות העיקריות לחולים שעברו שבץ מוחי ראשון כתוצאה מ-ICAS למניעה ארוכת טווח של שבץ מוחי חוזר ומוות הן: טיפול באספירין 325 מ”ג ליום בכל החולים, כאשר ניתן להוסיף קלופידוגרל 75 מ”ג ליום לאספירין למשך עד 90 יום בחולים עם ICAS חמור (70%-99%) שיש להם סיכון נמוך להתמרה דימומית. בנוסף, ניתן להוסיףCilostazol 200 מ”ג ליום עד 90 יום כדי להפחית עוד יותר את הסיכון לשבץ בחולים עם סיכון נמוך לסיבוכים דימומיים כחלופה לקלופידוגרל. יש לטפל בסטטינים בעצימות גבוהה להשגת רמת כולסטרול LDL אופטימלית של פחות מ-70 מ”ג/ד”ל, כמו גם להביא ללחץ דם מתחת ל-140/90 מ”מ כספית. מטופלים שיכולים להתאמן בבטחה צריכים לבצע לפחות פעילות גופנית מתונה, ויש לטפל בגורמי סיכון כלי דם אחרים הניתנים לשינוי, כולל הפסקת עישון ותזונה בריאה. הדו”ח מייעץ שלא להשתמש באנגיופלסטיה ו-stenting למניעת שבץ מוחי בחולים עם sICAS בינוני (50%-69%), או כטיפול ראשוני למניעת שבץ מוחי בחולים עם sICAS חמור (70%-99%). בנוסף, אנגיופלסטיקה לבדה או מעקף ניתוחי למניעת שבץ מוחי בחולים עם sICAS לא צריך להתבצע באופן שגרתי מחוץ לניסויים הקליניים.

המסמך המייעץ מציין כי אין GS אבחנתי לאבחון sICAS וקיימות טכניקות שונות לא פולשניות ופולשניות (MRI, CT אנגיוגרפיה, דופלר טרנסגולגולתי ואנגיוגרפיה מוחית צנתרית) עם רגישות וספציפיות משתנות.

לכתבה ב-Medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה