משפחה

מחקר חדש מעלה ספק בנוגע לקשר בין השמנה לסוגי סרטן מסוימים (Journal of the National Cancer Institute)

מאת יהונתן ניסן, סטודנט לרפואה באוניברסיטת תל אביב ופרמדיק

הקשר בין השמנת יתר לסרטן, שמופץ גם על ידי ארגוני סרטן רבים, מבוסס על נתונים ממחקרים תצפיתיים, שיש להם מגבלות רבות. מחקר חדש שפורסם בכתב העת של המכון הלאומי לסרטן המבוסס על מחקרי רנדומיזציה הגיע למסקנה מעט שונה ומצא קשר סיבתי פוטנציאלי לשישה סוגי סרטן בלבד. בנוסף, הוא מצא קשר הפוך לסרטן השד, שבו השמנת יתר בגיל מוקדם הייתה קשורה לסיכון מופחת, והקשר בין השמנת יתר לסרטן הריאות והערמונית לא היה חד משמעי.

החוקרים סקרו 204 מטא-אנליזות של 2179 הערכות מ-507 מחקרי עוקבה או מקרה-ביקורת. הם מצאו ראיות חזקות התומכות בקשר בין השמנת יתר ל-11 סוגי סרטן. אלו הם אדנוקרצינומה של הוושט, מיאלומה נפוצה וסוגי סרטן של הקיבה, המעי הגס, פי הטבעת, מערכת דרכי המרה, הלבלב, השד, רירית הרחם, השחלות והכליות.

עם זאת, הם מציינים שהקשרים עשויים להיות סיבתיים למחלות ממאירות מסוימות, אך ההתרחשות המשותפת של השמנת יתר עם גורמי סיכון שונים לסרטן פירושה שאחרים עשויים להיות רגישים למסיחים פוטנציאליים. כדי להתגבר על חלק מהמגבלות הללו, הצוות בחן מחקרי אקראיות מנדלים שבדקו את הקשר בין וריאנטים גנטיים הקשורים לאינדקס מסת הגוף (BMI), המצביעים על סיכון לכל החיים ל-BMI גבוה, וסיכון לסרטן עבור מגוון סוגי סרטן.

מחקרים אקראיים מנדלים אלה הושוו לאחר מכן עם תוצאות מחקרים תצפיתיים קונבנציונליים בקנה מידה גדול, וכן עם ראיות בדוחות של הסוכנות הבינלאומית לחקר הסרטן והקרן העולמית לחקר הסרטן. החוקרים טוענים שבסך הכל, מחקרי האקראיות של מנדל “מבססים עוד יותר את הסיבתיות של השמנת יתר” עם שישה סוגי סרטן: סרטן המעי הגס, רירית הרחם, השחלות, הכליות והלבלב, ואדנוקרצינומה של הוושט. בנוסף, מחקרים אלה מבססים עוד יותר את הקשר ההפוך של השמנת יתר בשלב מוקדם עם סרטן השד. עם זאת, הגישה לא הצליחה לאשר קשר חיובי בין השמנת יתר לבין סרטן כיס המרה וסרטן לב קיבה, כמו גם למיאלומה נפוצה. בהתייחס לסרטן ריאות, האקראיות המנדלית זיהתה קשר חיובי עם השמנת יתר התומך בקשר ההפוך שזוהה במחקרים תצפיתיים, כלומר, השמנת יתר עשויה להפחית את הסיכון לסרטן ריאות. החוקרים מציעים שזה עשוי לשקף סיבתיות הפוכה הקשורה לאובדן מסת גוף לפני האבחנה, או חוסר התייחסות מספקת לעישון כמסיח. לגבי סרטן הערמונית, העדויות סותרות ולא חד משמעיות.

לכתבה ב-Medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה