משפחה

מעכבי P2Y12 עדיפים על אספירין למניעה שניונית של סיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים (European Heart Journal Open)

בחולים הנדרשים למניעה שניונית של מחלות לב וכלי דם, מתן טיפול מונותרפי במעכבי P2Y12 לווה בסיכון מופחת לסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים, בהשוואה לטיפול מונותרפי באספירין, ללא עליה בסיכון לאירועי דמם, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת European Heart Journal.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים להשוות את היעילות והבטיחות של מעכב P2Y12 אל מול אספירין במניעה שניונית בחולים עם מחלה קרדיווסקולארית טרשתית.

החוקרים השלימו חיפוש במאגרי Medline, Embase ו-Cochrane Central Database לזיהוי מחקרים אקראיים אשר השלימו השוואה בין טיפול מונותרפי במעכב P2Y12 אל מול אספירין למניעה שניונית בחולים עם מחלה קרדיווסקולארית טרשתית (מחלה קרדיווסקולארית, צרברווסקולארית או מחלת עורקים היקפית).

התוצא העיקרי היה סיבוכים לבביים מג’וריים והתוצאים המשניים כללו אוטם לבבי, אירוע מוחי, תמותה מכל-סיבה ואירועי דמם מג’ורי.

החיפוש הוביל לזיהוי 9 מחקרים רלבנטיים, מהם חמישה עם Clopidogrel (פלויקס) וארבעה עם Ticagrelor (ברילינטה), אשר כללו 61,623 חולים.

מהנתונים עולה כי טיפול מונותרפי במעכבי P2Y12 הפחית משמעותית את הסיכון לסיבוכים לבביים מג’וריים בהיקף של 11% (יחס סיכויים של 0.89, רווח בר-סמך 95% של 0.84-0.95) והפחית את הסיכון לאוטם לבבי בהיקף של 19% (יחס סיכויים של 0.81, רווח בר-סמך 95% של 0.71-0.92), בהשוואה לטיפול מונותרפי באספירין. החוקרים לא זיהו הבדלים בסיכון לאירוע מוחי או תמותה מכל-סיבה בין טיפול במעכבי P2Y12 או אספירין.

עוד עולה מהנתונים כי לא היו הבדלים משמעותיים בסיכון לאירועי דמם מג’ורי עם טיפול מונותרפי במעכבי P2Y12 לעומת אספירין (יחס סיכויים של 0.94, רווח בר-סמך 95% של 0.72-1.22).

התוצאות היו דומות ללא תלות במעכב P2Y12 שהיה בשימוש.

החוקרים מסכמים וכותבים כי טיפול מונותרפי במעכבי P2Y12 למניעה שניונית של מחלות לב וכלי דם מלווה בירידה משמעותית באירועים אתרותרומבוטיים, בהשוואה לטיפול באספירין בלבד, ללא סיכון מוגבר לאירועי דמם מג’ורי.

European Heart Journal Open, March 21, 2022

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה