משפחה

עדויות חדשות מצביעות על המשך בחסר חמור ברמות יוד בילדים בישראל (Israel Journal of Health Policy Research)


מנתונים ארציים מישראל, אשר פורסמו בכתב העת Israel Journal of Health Policy Research, עולה כי רמות יוד בקרב ילדים בישראל נותרו נמוכות, ואף החמירו בהשוואה לסקר קודם משנת 2016 . מחברי המחקר סבורים כי מדיניות העשרת מלח בתרכובת יוד עשויה לפצות על ההשפעה האפשרית של התפלת מים על צריכת יוד.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי צריכת יוד הולמת חיונית לבריאות האדם, לתפקוד תקין של בלוטת התריס ולהשגת הפוטנציאל האינטלקטואלי בילדים. לאור העדר מדיניות חוברת העשרת מלח בתרכובת יוד בישראל, התבססות נרחבת על התפלת מים וצריכה מוגבלת של יוד מוצרי חלב ומאכלי ים, קיים חשש כי האוכלוסייה מועדת לחסר יוד.

ואכן, מהסקר הארצי הראשון בישראל בשנת 2016 עלה כי חציון ריכוז יוד בשתן עמד על 83 מיקרוגרם/ליטר בילדים בגילאי בית-ספר, ריכוז נמוך מהטווח התקין לילדים לפי ארגון הבריאות העולמי, אשר נע בין 100 עד 299 מיקרוגרם/ליטר.

במסגרת תכנית National Human Biomonitoring Program בישראל, דגימות שתן ונתוני שאלונים נאספו מ-166 ילדים בגילאי 4-12 שנים בין השנים 2020-2021.

חציון ריכוז יוד בשתן עמד על 80.1 מיקרוגרם/ליטר (טווח: 44.7-130.8 מיקרוגרם/ליטר), עדות לכך שרמות היוד באוכלוסייה לא השתפרו בחמש השנים האחרונות שחלפו מאז פורסם הסקר הארצי שהעיד על המחסור ביוד בילדים במדינה.

בהשוואה ל-13 מדינות עם גודל אוכלוסייה של מעל 150,000 תושבים, בהם יחס מים מותפלים לאדם עמד על לפחות 1 מ3, ישראל ולבנון היו המדינות היחידות בהן חציון ריכוז יוד בשתן היה מתחת לסף ההולם לפי הגדרות ארגון הבריאות העולמי.

ממצאי המחקר מדגישים את החשיבות של מעקב ברמת בריאות הציבור אחר חשיפה תזונתית וסביבתית באמצעות ניטור ביולוגי של בני אדם, עם דגש על אוכלוסיות פגיעות, דוגמת נשים הרות וילדים.

Israel Journal of Health Policy Research 2022

הערת המערכת: בהקשר זה, אנו מזמינים אתכם לצפות בהרצאה קצרה של פרופ’ זיידמן בה הוא מציג את הגישה של תוספי יוד בהיריון.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה