משפחה

מעכב SGLT 1&2 מראה יעילות גבוהה במניעת אירועי MACE בחולים בסיכון (ACC 2022 Scientific Session)

מאת יהונתן ניסן, סטודנט לרפואה באוניברסיטת תל אביב ופרמדיק

תוצאות מחקר חדש שהוצגו ב- ACC 2022 Scientific Sessionמדגישות את ההשפעה של מעכב SGLT1&2 sotagliflozin, על תופעות קרדיווסקולריות חמורות בחולים עם סוכרת מסוג 2, מחלת כליות כרונית וסיכון גבוה למחלות לב וכלי דם. בניתוחים משניים של תוצאות מחקר SCORED, טיפול ב-sotagliflozin במהלך חציון של 16 חודשים נקשר להפחתת סיכון מובהקת של 21% ביחס לפלצבו עבור השכיחות המשולבת של אירועי קרדיווסקולריים חמורים (MACE), שכללו מוות קרדיווסקולרי, אירועי MI לא קטלני ושבץ מוחי לא קטלני בקרב 5,144 חולים עם היסטוריה של מחלות לב וכלי דם (CVD). מבין 5,440 המטופלים ללא היסטוריה של CVD (אך עם לפחות גורם סיכון מרכזי אחד או לפחות שני גורמי סיכון מינוריים), טיפול ב-sotagliflozin היה קשור להפחתת סיכון של 26% לאירועי MACE.

טיפול ב-sotagliflozin הוריד את אירועי ה-MI בשיעור משמעותי של 31% בחולים עם היסטוריה של CVD ביחס לחולים שקיבלו פלצבו, וב-34% יחסית באלו ללא אירועי CVD בהיסטוריה. טיפול ב- sotagliflozin הוריד גם את סך מקרי השבץ הלא קטלני ב-31% ביחס לפלצבו בחולים עם היסטוריה של CVD, וב-38% באלו ללא היסטוריה של CVD, אך שני ההבדלים היו ללא מובהקות.

הקולטן ל-SGLT1 הוא המנגנון העיקרי דרכו תאי המעיים סופגים גלוקוז וגלקטוז, בעוד שהקולטן ל-SGLT2 מופיע על תאי הכליה והוא השחקן העיקרי בספיגה מחדש של גלוקוז מסונן. מעכבי SGLT2 כוללים את התרופות canagliflozin (Invokana), dapagliflozin (Farxiga) ו-empagliflozin (Jardiance), בעוד ש-sotagliflozin מעכב הן SGLT1 והן SGLT2.

sotagliflozin עשוי להיות עדיף על התרופות המעכבות רק SGLT2, זאת ממספר סיבות: יכולתה של התרופה להפחית משמעותית את MACE תוך מספר חודשים מתחילת הטיפול, השיעור המופחת באופן משמעותי של שבץ מוחי עם sotagliflozin (כאשר חולים אינם מחולקים לאלו עם או בלי היסטוריה של CVD) שטרם נראה עם מעכב SGLT2 כלשהו, היכולת של sotagliflozin להפחית את רמות המוגלובין A1c בחולים עם סוכרת מסוג 2 גם כאשר קצב הסינון הגלומרולרי המשוער שלהם נמוך מ-30 מ”ל/דקה ל-1.73 מ”ר, השפעה שלא נראתה עם מעכבי SGLT2, והיכולת המוכחת של sotagliflozin להיות בטוחה ויעיל כאשר בחולים המאושפזים בשל אי ספיקת לב, תכונה שעד כה הוכחה רק עבור empagliflozin.

לכתבה ב-Medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה