משפחה

אבחנה של דלקת ריאות מלווה בסיכון מוגבר לדלקת אוזן תיכונה כרונית (Int J Infect Dis)

בקרב חולים עם אבחנה קודמת של דלקת ריאות נרשמה עליה משמעותית בסיכון להתפתחות דלקת אוזן תיכונה כרונית, בהשוואה לאלו ללא היסטוריה של דלקת ריאות, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת International Journal of Infectious Diseases.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחלות אוזן תיכונה זוהו לאחרונה כחלק מהספקטרום של מחלות דרכי נשימה, כאשר זיהומים חוזרים מופיעים במבנים סמוכים אנטומית דוגמת אוזן תיכונה, חלל המסטואיד וצינורית השמע, אך הקשר האפשרי בין דלקת ריאות ודלקת כרונית באוזן התיכונה במבוגרים לא נבחן היטב.

החוקרים זיהו 23,436 מבוגרים עם דלקת כרונית של האוזן התיוכנה ו-93,744 ביקורות בגילאי 40 שנים ומעלה ממאגר ביטוח רפואי בקוריאה בשנים 2002 עד 2015.

דלקת ריאות הוגדרה בנוכחות אבחנה של דלקת ריאות לפי קוד ICD-10 וצילום חזה או CT חזה. דלקת אוזן תיכונה כרונית בנוכחות קוד אבחנה לפי ICD-10. החולים סווגו לקבוצות גיל במרווחים של 5 שנים, כמו גם לפי רמת ההכנסה ואזור מגורים.

ההיארעות הכוללת של דלקת ריאות באוכלוסיית המחקר הייתה גבוהה יותר משמעותית בקבוצת החולים עם דלקת אוזן תיכונה, בהשוואה לביקורות (9.3% לעומת 7.2%, p<0.01). יחס הסיכויים לדלקת ריאות היה גבוה יותר משמעותית בקרב חולים עם דלקת אוזן תיכונה, בהשוואה לביקורות, כאשר היסטוריה של דלקת ריאות לוותה בסיכוי גבוה יותר לדלקת אוזן תיכונה, ללא תלות במין ובכל קבוצות הגיל.

מניתוח הנתונים עולה כי בחולים שאובחנו עם דלקת ריאות חמש פעמים ומעלה לפני תאריך האינדקס תועד סיכוי גבוה יותר משמעותית לדלקת אוזן תיכונה, בהשוואה לאלו עם אבחנה של דלקת ריאות פחות מחמש פעמים (יחס סיכויים מתוקן של 1.34, p<0.001).

החוקרים מציעים כי שינויים בהרכב המיקרוביום עשוי לספק הסבר חלקי לקשר בין דלקת ריאות ודלקת אוזן תיכונה. פתוגנים בריאות עשויים להוביל לשינויים בדינמיקה של המיקרוביום, כמו גם שימוש בתרופות אנטיביוטיות. בנוסף, פקק ריר בדרכי האוויר משנית לדלקת ריאות משרה מצבי היפוקסיה ומוביל לביטוי סמני דלקת בצינורית השמע וברירית האוזן התיכונה.

מהנתונים עולה קשר בין אבחנה של דלקת ריאות והיארעות מוגברת של דלקת אוזן תיכונה כרונית, קשר המרמז לכך שזיהום בדרכי נשימה תחתונות עשוי להשפיע על התפקוד של צינורית השמע והאוזן התיכונה ולהוביל להתפתחות דלקת אוזן תיכונה כרונית.

Int J Infect Dis. Published in the May 2022

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה