משפחה

עדויות חדשות תומכות בהגנה הנוירו-קוגניטיבית של מטפורמין (מתוך אתר Univadis)

במאמר שפורסם באתר Univadis מדווחים חוקרים על תוצאות סקירה שיטתית ומטה-אנליזה, מהן עולה כי טיפול במטפורמין מלווה בסיכון מופחת למחלה נוירו-דגנרטיבית, בפרט כאשר הטיפול ניתן לתקופה של לפחות ארבע שנים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי סוכרת מלווה בסיכון מוגבר למחלה נוירו-דגנרטיבית והם ביקשו כעת לבחון את ההשפעה המגנה של מטפורמין, לאחר מספר מחקרים בנושא שהדגימו תוצאות סותרות. מטה-אנליזה שפורסמה בשנת 2020 כללה מחקרי חתך ומחקרי מקרה-ביקורת, אך לאור תקופת המעקב הארוכה הנדרשת להערכת תוצא זה, רק מחקרי עוקבה שנערכו לאורך מספר שנים עשויים לספק תוצאות מהימנות.

מטה האנליזה הנוכחית כללה מחקרים שפורסמו עד מרץ 2021, כאשר החוקרים התמקדו במחקרי עוקבה מבוססי-אוכלוסייה שפורסמו בשפה האנגלית ובהם ניתן טיפול במטפורמין ודווח על הסיכון למחלה נוירו-דגנרטיבית.

הסקירה כללה 12 מחקרים, מהם 8 מחקרים רטרוספקטיביים ו-11 מחקרים הוגדרו כבעלי איכות מתודולוגית טובה. בסך הכול, הסקירה כללה 194,792 משתתפים.

מהנתונים עולה כי הסיכון היחסי להופעת מחלה נוירו-דגנרטיבית היה נמוך ב-23% (סיכון יחסי של 0.77, רווח בר-סמך 95% של 0.67-0.88) בקרב חולים עם סוכרת שקיבלו מטפורמין, בהשוואה לאלו שלא נטלו מטפורמין. עם זאת, תועדה הטרוגניות רבה בין המחקרים.

ההשפעה הייתה גדולה יותר עם שימוש ממושך יותר במטפורמין, עם סיכון יחסי של 0.29 (רווח בר-סמך 95% של 0.13-0.44) בקרב אלו שנטלו טיפול במטפורמין למשך ארבע שנים ומעלה. בדומה, המחקרים שנערכו באסיה לעומת אתרים אחרים הציעו ערך מוסף באוכלוסייה זו (סיכון יחסי של 0.69, רווח בר-סמך 95% של 0.64-0.74).

ניתוחים סטטיסטיים נוספים תמכו בממצאים אלו ולא הצביעו על הבדל לפי אופי המחלה הנוירו-דגנרטיבית.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי הסקירה תומכים בהשפעה המגנה של מטפורמין, אחת התרופות הנפוצות בשימוש לטיפול בסוכרת, מפני מחלה נוירו-דגנרטיבית, בפרט עם טיפול הניתן לפרק זמן ממושך.

מתוך אתר Univadis

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה