משפחה

האם טיפול בנוגדי דיכאון לא משפרים את מדד איכות החיים הקשורה לבריאות? (PLOS ONE)

מאת יהונתן ניסן, סטודנט לרפואה באוניברסיטת תל אביב ופרמדיק

מאמר חדש שפורסם ב-PLOS ONE הראה כי שימוש בתרופות נוגדות דיכאון אינו קשור לשיפור משמעותי באיכות החיים הקשורה לבריאות (HRQoL) בחולים עם דיכאון. החוקרים שערכו את המחקר מודים שהממצא היה בלתי צפוי, וביקורת על המחקר קובעת שלא ניתן להסיק מסקנות נחרצות מתוצאותיו.

דיכאון ידוע כפוגע ב-HRQoL. למרות הוכחות לכך שתרופות נוגדות דיכאון משפרות את מצב הרוח של המטופלים, ההשפעה שלהן על הרווחה הכללית של המטופלים ועל ה-HRQoL נותרה שנויה במחלוקת. החוקרים בחנו את ההשפעה של תרופות נוגדות דיכאון על HRQoL במבוגרים עם דיכאון תוך שימוש בנתונים של 11 שנים מ- US Medical Expenditure Panel Survey (MEPS), סקר אורכי גדול שעוקב אחר השימוש בשירותי בריאות בארה”ב. HRQoL נמדד באמצעות Short Form Health Survey (SF-12). בממוצע, כ-17.5 מיליון מבוגרים אובחנו עם דיכאון מדי שנה במהלך תקופת המחקר (2005-2016). יותר ממחצית (57.6%) מהחולים הללו טופלו בתרופות נוגדות דיכאון. לחולים עם דיכאון היה גיל ממוצע של 48.3 שנים. נשים היוו יותר משני שלישים מכלל המדגם (68%), ויותר נשים מגברים קיבלו תרופות נוגדות דיכאון (61% לעומת 52%).

בהשוואה לקבוצת הביקורת, שימוש בנוגדי דיכאון היה קשור לשיפור מסוים במרכיב הנפשי, אך לא הפיזי, של ה-SF-12. עם זאת, ניתוח חד-משתני של difference-in-differences (D-I-D) לא הראה הבדל משמעותי בין מבוגרים המשתמשים בתרופות נוגדות דיכאון ובין אלו שאינם משתמשים בתרופות נוגדות דיכאון במרכיב הפיזי (-0.35 לעומת -0.34; P = .9595) או הנפשי (1.28 לעומת 1.13; P = .6405). השינוי ב-HRQoL שנצפה בחולים המשתמשים בתרופות נוגדות דיכאון לא היה שונה באופן משמעותי מזה שנראה בקרב בני גילם שאינם משתמשים בתרופות אלו.

לכתבה ב-Medscape

למאמר ב- PLOS ONE

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה