משפחה

תוספת נוגדי-קרישה לנוגדי-טסיות מלווה בעליה משמעותית בסיכון לדימום לאחר ניתוח מעקפים (מתוך אתר ResearchSquare)

מנתונים שטרם עברו סיקור עמיתים ופורסמו באתר ResearchSquare עולה כי בקרב חולים לאחר ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים, באלו שקיבלו טיפול בנוגד-טסיות יחיד או כפול, בדמות אספירין עם קלופידוגרל, לא תועד הבדל בסיכון לדימום מג’ורי או תמותה לאחר-ניתוח. עם זאת, מתן נוגד-קרישה לטיפול מונותרפי באספירין או טיפול נוגד-טסיות כפול לווה בעליה משמעותית בסיכון לאירועי דמם.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ההנחיות כיום ממליצות על מתן מוקדם של טיפול נוגד-קרישה לאחר ניתוח מעקפים ולקבוע אם טיפול נוגד-קרישה בטוח לשימוש ויעיל במניעת סיבוכים מוקדמים.

החוקרים השלימו מחקר תצפיתי שכלל 3,274 חולים ממאגר MIMIC III (Multiparameter Intelligent Monitoring in Intensive Care III) שעברו ניתוח מעקפים בלבד. החולים סווגו לפי הטיפול האנטי-תרומבוטי שקיבלו לאחר ניתוח; 73% מהחולים קיבלו טיפול נוגד-טסיות בתכשיר יחיד עם אספירין ו-27% קיבלו טיפול נוגד-טסיות כפול. שתי הקבוצות סווגו עוד על-פי שימוש בנוגדי-קרישה פומיים או פראנטרליים, כאשר כשליש מהחולים קיבלו נוגד-קרישה כלשהו לאחר הניתוח.

התוצא העיקרי היה שיעורי דמם לאחר-ניתוח, אשר ענו על קריטריוני PLATO, TIMI ו-GUSTO. תוצאי סיום משניים כללו את שיעורי התמותה 30 ימים לאחר הניתוח, אירוע מוחי, אוטם לבבי ומשלב תמותה, אוטם לבבי ואירוע מוחי.

מהנתונים עולה כי בקרב חולים תחת טיפול נוגד-טסיות כפול תועד שיעור גבוה יותר של מחלת כלי דם היקפית או היסטוריה של התערבות כלילית מילעורית או ניתוח מעקפים.

לא תועדו הבדלים בשיעור אירועי דמם מג’ורי בין מטופלים באספירין או מטופלים במשלב נוגדי-טסיות (28.8% לעומת 28.1%, בהתאמה, p=0.700). בדומה, לא תועדו הבדלים משמעותיים בשיעורי התמותה לאחר 90 ימים (1.8% לעומת 1.4%, p=0.437), כאשר תוצא הסיום המשולב המשני היה מעט מוגבר עם טיפול נוגד-טסיות כפול (4.0% לעומת 2.7%, p=0.043).

בקרב מטופלים באספירין עם נוגד-קרישה, לעומת אספירין בלבד, תועד סיכון מוגבר לדימום מג’ורי לפי קריטריוני PLATO או TIMI ודימום חמור לפי קריטריוני GUSTO, כמו גם שיעורים גבוהים יותר של ניתוח חוזר עקב דימום, ירידת המוגלובין או עירוי טסיות או כדוריות דם אדומות.

בקרב מטופלים במשלב נוגדי-טסיות עם נוגדי-קרישה, בהשוואה למשלב נוגדי-טסיות בלבד, תועדו שיעורים גבוהים יותר של דמם מג’ורי לפי קריטריוני PLATO, דמם מינוי לפי TIMI ועירוי טסיות וכדוריות דם אדומות.

החוקרים מדווחים כי בניתוח רב-משתני טיפול נוגד-טסיות משולב לאחר-ניתוח לא היה גורם מנבא משמעותי של דימום חמור או תמותה. בקרב מטופלים בנוגדי-קרישה לאחר-ניתוח, כולל הפרין בתוך 48 שעות מהניתוח, תועדו שיעורים גבוהים יותר של דימום מג’ורי לפי קריטריוני PLATO, ירידת המוגלובין ועירוי כדוריות דם אדומות.

מהנתונים עולה קשר בין הפרין לאחר-ניתוח ובין שיעורים גבוהים יותר של אירוע מוחי ותמותה לאחר 30 ימים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי טיפול נוגד-טסיות כפול בטוח כמו אספירין לאחר ניתוח מעקפים, אך הוספת טיפול נוגד-קרישה לאחד מאלו מלווה בעליה בסיכון לדימומים ויש לנקוט משנה זהירות עם משלב זה.

מתוך אתר ResearchSquare

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה