משפחה

היעילות והבטיחות של ספרי לאף של תמיסת ורניקלין כטיפול במחלת עין יבשה/ פרופ’ מרדכי רוזנר

עין

מעריכים ש- 38 מיליון חולים בארה”ב בלבד סובלים ממחלת עין יבשה, והשכיחות המדווחת היא עד 50% במחקרים מכל העולם. עדיין לא ניתן לרפא מחלת עין יבשה, ורוב הטיפולים, כמו דמעות מלאכותיות, הם טיפולים מרגיעים שלא מכוונים לגורם למחלה. אי לכך קיים צורך בטיפול במחלת עין יבשה שהוא יעיל ונסבל. מחלת עין יבשה הוגדרה כמחלה רב-סיבתית שמאופיינת בדוק דמעות לא יציב או חסר שגורם לחוסר נוחות או הפרעה לראייה המלווים בדרגות שונות של אפיתליופתיות של שטח פני העין, דלקת, היפראוסמולריות והפרעות נוירוסנסוריות. דוק הדמעות מורכב ודינמי ואחראי לבריאות שטח פני העין. הוא מיוצר על ידי שלוש בלוטות עיקריות: בלוטות הדמעות העיקרית והנוספות, שמפרישות את המרכיב המימי והמוצינים, בלוטות מיבומיאן שמפרישות את המרכיב השומני, ותאי גובלט של הלחמית שמפרישים מוצינים. היחידה התפקודית של הדמעות כוללת את הבלוטות האלה, הלחמית, הקרנית, העפעפיים והעצבוב שלהם. ההפעלה של יחידה תפקודית זו נעשית על ידי עצבים פרהסימפטטיים טריגמינלים מוליכים efferent שגורמים להפרשת דוק הדמעות על פני שטח פני העין.  מסלול זה אחראי בערך ל- 34% מיצירת דוק הדמעות הבסיסית.

OC-01 המכונה varenicline, הוא תרסיס מימי לאף שמכיל אגוניסט agonist סלקטיבי במידה רבה לרצפטור ניקוטיניק אצטיל-כולין. הוא פותח כמשפעל נוירולוגי פרמקולוגי ליציקת דוק דמעות לטיפול בתסמינים ובסימנים של מחלת עין יבשה. הרצפטורים של ניקוטיניק אצטיל-כולין מצויים על עצב הטריגמינוס בתוך חלל האף והם מתווכים תגובה לגירוי באף. הפעלת הרצפטורים של ניקוטיניק אצטיל-כולין יכולה לגרות את היחידה התפקודית של הדמעות וליצור דמעות. במחקר שלב 2b המכונה ONSET-1, ספרי לאף OC-01 שיפר במידה משמעותית מבחינה סטטיסטית את יצירת הדמעות בהשוואה לממס. במחקר הנוכחי מדווחים החוקרים על תוצאות מחקר שלב 3 המכונה ONSET-2 שבדק את היעילות והבטיחות של מינונים של 0.03 מ”ג ושל 0.06 מ”ג שניתנו ב- 50 מ”ל ממיס לתוך כל נחיר פעמיים ביום במבוגרים עם מחלת עין יבשה.

החוקרים היו מארה”ב: מהקרן לחקר העין ב- Newport Beach בקליפורניה, ממרפאת העיניים Vita Eye בשלבי בצפון קרולינה, מהמרכז לעיניים Piedmont ב- Lynchburg בווירג’יניה, מ- Firma Clinical Research ב- Hunt Valley במרילנד ומ- Oyster Point Pharma בפרינסטון בניו-גרסי. המחקר היה אקראי, רב-מרכזים ומבוקר. נכללו בו מבוגרים בגיל 22 שנים או מבוגרים יותר, עם אבחנה של מחלת עין יבשה, שהשתמשו בתחליפי דמעות, בעלי מדד מחלה של שטח פני העין של 23 או יותר וציון מבחן שירמר 10 מ”מ או פחות.  מספר המשתתפים היה 758 והם עברו רנדומיזציה לשלוש קבוצות: 260 קיבלו טיפול פעמיים ביום תרסיס לאף של 50 מ”ל לכל נחיר של  OC-01 0.03 מ”ג, 246 קיבלו טיפול עם תרסיס של 0.06 מ”ג, ו- 252 קיבלו טיפול עם הממיס. משך הטיפולים היה 4 שבועות. התוצא העיקרי היה האחוז של החולים שהשתפרו ב- 10 מ”מ או יותר במבחן שירמר כעבור 4 שבועות של טיפול. נעשתה הערכה של תוצאות לוואי לא רצויות.

התוצאות הראו שאחוז גבוה יותר באופן משמעותי מבחינה סטטיסטית של חולים השתפרו ב- 10 מ”מ או יותר כעבור 4 שבועות בקבוצות הטיפול בהשוואה לקבוצת הביקורת: ב- 47.3% עם טיפול ב- 0.03 מ”ג וב- 49.2% עם טיפול ב- 0.06 מ”ג, בהשוואה ל- 27.8% בקבוצת הביקורת. מדד מחלה של שטח פני העין השתפר לאחר 4 שבועות טיפול, אך לא בצורה משמעותית מבחינה סטטיסטית. סך הכול 654 חולים מתוך 756 המהווים 86.5% דיווחו על לפחות תופעת לוואי לא רצויה אחת. רוב התופעות היו קלות ולא קשורות לעיניים, כמו התעטשות, שיעול, גירוי גרון וגירוי במקום מתן התרופה. על תופעות לוואי דיווחו 97% מהמטופלים במינון 0.03 מ”ג, 99.2% מהמטופלים במינון 0.06 מ”ג ו- 57% מהמשתתפים שטופלו בממיס. המסקנה הייתה שתרסיס לאף של OC-01 היה נסבל וגרם להשפעה משמעותית מבחינה קלינית על הסימנים והתסמינים של מחלת עין יבשה.


Wirta D, Vollmer P, Paauw J, Chiu K-H, Henry E, Striffler K, Nau J, for the ONSET-2 Study Group

Efficacy and Safety of OC-01 (Varenicline Solution) Nasal Spray on Signs and

Symptoms of Dry Eye Disease

The ONSET-2 Phase 3 Randomized Trial

Ophthalmology 2022;129:379-387

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה