משפחה

הנחיות חדשות בנוגע לאינטראקציות בין תרופתיות עם Paxlovid לטיפול בקורונה (IDSA)

קורונה

מאת יהונתן ניסן, סטודנט לרפואה באוניברסיטת תל אביב ופרמדיק

מומחים מהאגודה למחלות זיהומיות של אמריקה (IDSA) ציינו לאחרונה כי מידע שגוי על nirmatrelvir/ritonavir (Paxlovid) לטיפול ב-COVID-19 קל עד בינוני בחולים בסיכון גבוה למחלה קשה, גרם לאי הבנה משמעותית בקרב רופאים וחולים. לכן הם קיימו תדרוך על אינטראקציות אפשריות של התרופה וציינו מקרים נדירים של אפקט ריבאונד עם התרופה, שקיבלה אישור לשימוש חירום על ידי מנהל המזון והתרופות האמריקאי בדצמבר האחרון.

IDSA פרסמה לאחרונה הנחיות מעודכנות לגבי אינטראקציות אפשריות בין Paxlovid לבין 100 התרופות המובילות, ושיקולים חשובים לרישום.

“ישנו חשש שרופאים לא רשמו את התרופה בגלל פחד מהאינטראקציות”, אמר אחד המומחים, אך בעוד שבמקרים מסוימים הפחדים האלה עשויים להיות מוצדקים, במקרים רבים האינטראקציה ניתנת לניהול. למשל, בשני סטטינים פופולריים למחלות לב, lovastatin ו-simvastatin – ניתן לנהל אינטראקציה זו על ידי עצירת תרופות אלו במשך 5 הימים של הטיפול ב- Paxlovid.

המומחים דנו בכמה משפחות של תרופות בעלות אינטראקציות משמעותיות עם Paxlovid, ביניהן תרופות נגד הפרעות קצב, שלרובן יש התווית נגד עם Paxlovid. קיימות גם אינטראקציות חשובות עם מספר תרופות לסרטן, והתייעצות עם אונקולוגים תהיה קריטית טרם רישום התרופה, כך על פי המומחים. כמו כן, תרופות מדכאות חיסון הן בעלות אינטראקציות משמעותיות עם התרופה, אנשים הנוטלים תרופות ממשפחת ergot למיגרנה לא יכולים לקחת Paxlovid, ומטופלים הנוטלים קולכיצין נגד גאוט צריכים להיות זהירים מאוד. יחד עם זאת, ניתן להשתמש בקולכיצין בנסיבות מסוימות עם הפחתת מינון משמעותית. באשר לתרופות לבריאות הנפש, בטיפול ב-quetiapine (Seroquel) נדרשת ירידה משמעותית במינון. בנוסף, ניתן להשתמש בויאגרה במקביל לטיפול בתרופה אך במינונים נמוכים, ולא ניתן לתת את התרופה ב-GFR נמוך מ-30 מ”לדקה.

לכתבה ב-Medscape

לקישור ל-IDSA guidelines

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה