משפחה

אגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 עשויים לסייע לבני נוער לשמור על ירידה במשקל (Obesity)

במאמר שפורסם בכתב העת Obesity מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בקרב בני נוער עם השמנה חמורה שירדו במשקל, הוספת טיפול באגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 לשינוי אורחות חיים, סייעה לשמור טוב יותר על הירידה במשקל, בהשוואה לשינוי אורחות חיים בלבד.

מדגם המחקר כלל 100 בני נוער בגילאי 12 עד 18 שנים עם מדד מסת גוף גבוה פי 1.2 מאחוזון 95 של הערך התקין לגיל או מין, או מדד מסת גוף גדול מ-35 ק”ג/מ2. המשתתפים לקחו חלק בשלב הרצה בן 4-8 שבועות עם טיפול בתחליפי ארוחות. 66 משתתפים שהשיגו ירידה של לפחות 5% במדד מסת הגוף עד תום שלב ההרצאה חולקו באקראי ביחס 1:1 לטיפול ב-Exenatide בשחרור-ממושך במינון 2 מ”ג או פלסבו, אשר ניתנו כל שבוע למשך שנה אחת. משתתפים בשתי הקבוצות קיבלו גם המלצות לשינוי אורחות חיים.

התוצא העיקרי של המחקר היה אחוז השינוי הממוצע במדד מסת גוף מההקצאה האקראית עד לאחר שנה אחת. הרכב הגוף, לחץ הדם, פרופיל שומנים בדם, רמות סוכר בדם, המוגלובין מסכרר ואיכות חיים שימשו כתוצאים משניים.

לאחר שנה אחת, בזרוע ההתערבות תועדה עליה ממוצעת של 4.6% במדד מסת הגוף ובזרוע הפלסבו נרשמה עליה של 10.1%. ההבדל המשוער בין קבוצות הטיפול לא היה מובהק סטטיסטית. באוכלוסייה לפי-פרוטוקול, אשר כללו את אלו שהקפידו על הטיפול המוקצה ללא חריגה מג’ורית והשלימו מעקב לאורך 52 שבועות, בזרוע הטיפול ב-Exenatide תועדה עליה קטנה יותר במדד מסת הגוף, בהשוואה לזרוע הפלסבו (הבדל ממוצע של 5.7%-, p=0.03).

החוקרים הופתעו מהיקף העלייה החוזרת במשקל הגוף בשתי הקבוצות. ממצאים אלו מדגישים את הקושי של מתבגרים לשמור על המשקל החדש לאחר ירידה ראשונית במשקל הגוף.

בקרב מטופלים ב-Exenatide נרשמה עליה של 8 פעימות/דקה, לעומת עליה של פעימה/דקה בזרוע הפלסבו (p=0.03). עוד נרשמה בקבוצת ההתערבות ירידה של 0.6 נקודות ביחס טריגליצרידים ל-HDL, בהשוואה לעליה של 0.2 נקודות בזרוע הפלסבו (p=0.05). לא תועדו שינויים משמעותיים בגורמי סיכון קרדיו-מטבוליים אחרים.

שיעור המשתתפים שחוו אירועים חריגים היה דומה בשתי הקבוצות. בחילות, הקאות ושלשול היו נפוצים יותר בזרוע הטיפול ב-Exenatide בשחרור ממושך.

ממצאי המחקר הנוכחי מעידים על החשיבות האפשרית של אגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 לשיפור היכולת לשמור על משקל הגוף בקרב מתבגרים עם השמנת-יתר שהצליחו לרדת במשקל. הם מציינים כי לא הודגם הבדל מובהק סטטיסטית בין הקבוצות, אך מעלים את האפשרות כי תכשירים פוטנטיים יותר ממשפחת אגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 עשויים להביא לתוצאות משמעותיות יותר, לאור הנתונים אודות היקף הירידה במשקל במבוגרים עם תכשירים אלו.

Obesity, 2022

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה