עדויות חדשות בנוגע לטיפול משולב בהיפותירואידיזם (AACE 2022)

סל תרופות

מאת יהונתן ניסן, סטודנט לרפואה באוניברסיטת תל אביב ופרמדיק

נתונים חדשים אודות תת-קבוצת חולי ההיפותירואידיזם שנותרו סימפטומטיים לאחר טיפול בלבותירוקסין (LT4) וגישות הטיפול בהם, הוצגו לאחרונה בפגישה השנתית של האגודה האמריקאית לאנדוקרינולוגיה קלינית (AACE) 2022. בפגישה הוצג כי לא כל החולים עם תת פעילות בלוטת התריס מטופלים בהצלחה עם לבוטירוקסין גרידא וחלקם עשויים להזדקק לטיפול משולב עם טרייודוטיירונין (LT3), למרות רמות נורמליות של הורמון מגרה בלוטת התריס (TSH). “טיפול ב-LT4 ישאיר סימפטומים שיוריים בכ-10%-20% מהמטופלים. לפני תכנון ניתוח בלוטת התריס, יש לדון בנושא זה עם המטופלים. נהגנו לומר למטופלים שטיפול ב-LT4 פותר את כל התסמינים, אך אלו שנשארים סימפטומטים תחת LT4, צריכים לנסות טיפול משולב”, אמר אחד המציגים ל-Medscape.

תסמינים שיוריים נפוצים כוללים עלייה במשקל, עייפות, תסמינים נוירולוגיים של טשטוש ובלבול. החוקרים המציגים ציינו כי רוב המחקרים שלא הצליחו להראות יתרון של טיפול משולב LT4+LT3 כללו אוכלוסיות עם תת פעילות של בלוטת התריס ולא התמקדו רק במטופלים שנותרו אסימפטומטיים עם LT4. אחד מהם העיד: “המספר העצום של אנשים שמסתדרים טוב עם levothyroxine מחפה על התועלת הפוטנציאלית שהשילוב יעניק לאלו עם הסימפטומים המשמעותיים ביותר. לכן, יש למקד את המחקרים באותם חולים”. פרסומים רבים שהתבססו על דיווחי מטופלים תיעדו סימפטומים שיוריים תחת טיפול ב-LT4 בלבד, כולל רמות גבוהות יותר של תסמינים בשאלונים, ליקויים בתפקוד נוירוקוגניטיבי, השפעה על רווחה פסיכולוגית וטשטוש נוירולוגי.

ההנחיות משנת 2012 מה-ETA סיפקו מידע ספציפי כיצד יש לרשום טיפול משולב על ידי הפחתת LT4 והחלפת כמות קטנה ב-LT3 על מנת לשמור על TSH בטווח התקין. לדוגמה, אם המטופל נוטל 100 מיקרוגרם ליום של LT4, ניתן להוריד את המינון ל-87.5 מיקרוגרם ליום ולהוסיף 5 מיקרוגרם ליום של LT3. יחד עם זאת, על המטופלים להיות במעקב מוגבר, עם מדידת T3 בסרום בקו הבסיס ו-3 שעות לאחר LT3, ויש להימנע מגישה זו בחולים עם מחלות לב או שימוש מקביל בתרופות אחרות שעלולות להעצים את ההשפעות.

לכתבה ב-Medscape

לאתר ה-AACE 2022

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה