מבוגרים עם סוכרת בסיכון מוגבר להתפתחות Long COVID (מתוך כנס ה-ADA)

קורונה

מנתונים שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-ADA (American Diabetes Association) עולה כי סוכרת הינה גורם סיכון אפשרי לסיבוכים מאוחרים של COVID-19, או Long COVID, אם כי דרושים מחקרים נוספים בנושא בשל ההטרוגניות המשמעותית בין המחקרים בנושא.

החוקרים השלימו סקירה של הספרות במטרה לבחון אם סוכרת הינה גורם סיכון ל-Long COVID, אם כי רק שלושה משבין שבעה מחקרים דיווחו על סוכרת כגורם סיכון בפועל. כל המחקרים היו מחקרים תצפיתיים, אשר פורסמו בין תחילת שנת 2020 ועד 27 בינואר, 2022, עם מעקב מינימאלי של ארבעה שבועות לאחר אבחנה של COVID-19.

הסקירה כללה שבעה מחקרים, מהם שלושה העידו כי בחולי סוכרת סיכון מוגבר לסיבוכים מאוחרים של COVID-19. מבין ארבעת המחקרים האחרים, מחקר אחד לא מצא הבדל בתפקוד ריאתי לקוי או בליקוי תפקודי בחולים עם סוכרת, לעומת אלו ללא סוכרת, לאחר חציון מעקב של 3-4 חודשים, שני אחרים לא מצאו הבדלים במספר התסמינים המאוחרים באלו עם סוכרת לעומת אלו ללא סוכרת, ומחקר רביעי מצא כי סוכרת לא השפיעה על הסיכון ל-Long COVID בכל קבוצות הגיל.

ממצאי הסקירה מעידים כי תתכן חשיבות לזיהוי חולים עם סוכרת בסיכון גבוה ל-Long COVID, מאחר וכך ניתן להשלים בדיקות סקר, מעקב והתערבויות למניעה וטיפול. לדוגמא, מעקב סדיר אחר רמות הסוכר בדם, בשילוב עם תרופות להפחתת רמות שומנים בדם במידת הצורך, עשויים לסייע בהפחת וטיפול בסיכון ל-Long COVID.

החוקרים מדגישים כי לא ניתן להסיק מסקנות חד-משמעיות על-סמך ממצאים אלו לאור הבדלים בין המחקרים. למרות שמרבית המחקרים התמקדו בחולים מאושפזים, מחקר אחד כלל מבוגרים עם היארעות COVID-19, מחקר כלל מושתלי כליה עם זיהום קודם של COVID-19 ומחקר שלישי בחן בעיקר חולים שהיו מבודדים ומספר חולים מאושפזים. משך זמן המעקב במחקרים אלו נע בין 4 שבועות ועד 6 חודשים. עוד תועדו הבדלים באופן הגדרת Long COVID.

החוקרים קוראים להשלים מחקרים גדולים יותר עם מעקב ממושך יותר ובאוכלוסיות שונות במטרה להבין טוב יותר את הנושא.

מתוך כנס ה-ADA

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה