משפחה

העלייה בחלקו של ווריאנט BA.5 בתחלואת הקורונה בארץ קשורה ככל הנראה לעליה במקדם ההדבקה (1.39) ובמספר החולים הקשים החדשים בשבוע האחרון

כפי שניתן לראות בלוח הבקרה נמשכת העלייה במס’ המאומתים היומי שהגיע אמש ללמעלה מ-5800 . בהסתכלות שבועית ניתן לזהות גם עלייה במס’ החולים החדשים הקשים : 61 בשבוע האחרון, עלייה של 17% לעומת שבוע קודם.

מקדם ההדבקה עומד כבר על 1.39 ומצביע על מגמת המשך התפשטות מהירה.

בדו”ח של מרכז המידע והידע  מוצגת מפת הווריאנטים בארץ שלהלן:

מחברי הדו”ח מציינים כי  בישראל, “הווריאנט 5.BA תופס חלק הולך וגדל של התחלואה ונכון להיום הוא בעל קצב הגידול הגבוה ביותר מבין הווריאנטים המוכרים. לצדו ישנו גם גידול (אם כי מוגבל יותר) בתפוצת הווריאנט 4.BA וכן נוכחות של הווריאנט 2.BA שממשיך לחולל תחלואה, אך חלקו היחסי בה הולך ופוחת. ”

באשר למאפיינים של הווריאנטים כותבים מחברי הדו”ח כי “תת הווריאנטים 4.BA ו-5.BA משתייכים למשפחת זני אומיקרון אך נושאים מוטציות נוספות המשפיעות על תכונותיהם, המקנות להם יתרון לעומת זני אומיקרון קודמים (זני 1.BA ו-2.BA,( באופן שמאפשר להם להשתלט על תמונת התחלואה. הדבר בולט כבר במספר מדינות, ביניהן דרום אפריקה, פורטוגל, בלגיה וספרד. עם זאת, לפי שעה, עיקר המידע על תכונותיהם של הווריאנטים נשען על מחקרי מעבדה וקיים פער בהיבט המידע הקליני.

מבחינת חמקנות מנוגדנים, בניסויי נטרול במעבדה, תת הווריאנטים החדשים חומקים במידה רבה מנוגדנים של מחוסנים ומחלימים (כולל מחלימים מזני אומיקרון קודמים). זאת, בשונה מזני אומיקרון קודמים, באופן שמגבירה את הסיכוי להדבקת מחלימים או מחוסנים. חמקנות זו עשויה להסביר את יתרונם של זנים אלה ואת העלייה בנוכחותם ביחס לזנים קודמים. עם זאת, ממידע ראשוני בנדון, מוערך כי התחסנות טרייה (ובשלוש מנות לפחות), החלמה (בפרט מזני אומיקרון קודמים) ובעיקר שילוב של התחסנות והחלמה ממשיכים להקנות הגנה משמעותית מפני תחלואה קשה הנגרמת מזנים אלו. מבחינת אופי התסמינים, וחומרת המחלה לפי שעה, אין מידע קליני בנושאים אלו ולא ברור אם קיים שינוי בתת הווריאנטים החדשים כך שהם גורמים למחלה קשה/קלה יותר.”

מחברי הדו”ח ממליצים: “לנוכח העלייה בהדבקות, מומלץ לציבור לנקוט את הצעדים המוכרים לצמצום סבירות ההדבקה, בדגש על אוכלוסיית הסיכון: אוורור חללים, הפחתת השתתפות בהתקהלויות, ואף עטיית מסכות באזורים צפופים. כמו כן מומלץ להיות ערניים להופעת תסמינים התואמים לתחלואה בקורונה (וביניהם גם חולשה, תחושת צינון, חום ועייפות), ולהיבדק במידת הצורך.”

הערת המערכת: לאור המגמות הללו נראה שיש מקום לשקול בקרוב מאוד שוב את סוגיית מתן החיסון החמישי לקבוצות הסיכון מחד, ולפעול מאידך מידית להרחבת השימוש בפקסלוביד בקרב מאומתים הנמצאים בקבוצות הסיכון.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה