משפחה

מדדי ניטור סוכר רציף מסייעים בהערכת רמות הסוכר בדם בחולי סוכרת עם מחלת כליות כרונית (Kidney Int Rep)

במאמר שפורסם בכתב העת Kidney International Reports מדווחים חוקרים כי מדדי ניטור סוכר רציף בשילוב עם מדדי המוגלובין מסוכרר עשויים לסייע בניטור האיזון הגליקמי ובבחירת הטיפול התרופתי בחולים עם מחלת כליות כרונית, בעיקר באלו עם מחלת בשלב מתקדם. משך הזמן בו ערכי סוכר בטווח היפוגליקמיה והשונות הגליקמית הינם יעדים חשובים באיזון הגליקמי, אשר אינם משתקפים במדד המוגלובין מסוכרר.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי לריכוז המוגלובין מסוכרר מהימנות נמוכה בחולים עם מחלת כליות כרונית מתקדמת לאור מספר גורמים המשפיעים על שחלוף כדוריות דם אדומות. הנחיות שפורסמו לאחרונה תומכות בשימוש במד סוכר רציף להערכת האיזון הגליקמי בחולים אלו. כעת הם ביקשו לבחון את הקשר בין ריכוז המוגלובין מסוכרר ובין מדדי ניטור סוכר רציף להערכת האיזון הגליקמי הממוצע והשונות הגליקמית בחולים עם מחלת כליות כרונית בשלב מתון-עד-מתקדם.

מדגם המחקר כלל 90 חולים (גיל ממוצע של 65.4 שנים, קצב פינוי גלומרולארי משוער של 26.1 מ”ל/דקה) עם סוכרת ומחלת כליות כרונית בשלב 3B (33 חולים), 4 (43 חולים), או 5 (4 חולים, ללא דיאליזה). מדדי ניטור סוכר רציף נקבעו על-סמך מד סוכר רציף סמוי ונבחנו אל מול בדיקת המוגלובין מסוכרר באותו שבוע.

החוקרים מדווחים כי הקורלציה בין מדדי GMI (Glucose Management Indicator) ובין ריכוז המוגלובין מסוכרר נחלשה עם התקדמות מחלת כליות כרונית משלב 3B (r=0.68, p<0.0001), לשלב 4 (r=0.52, p<0.001) ולשלב 5 (r=0.22, p=0.44). בחולים עם מחלה בשלב 3B ו-4, תועדה קורלציה משמעותית בין ריכוז המוגלובין מסוכרר ובין משך הזמן בו ערכי הסוכר היו בטווח היעד (r= -0.55 ו-r= -0.54, בהתאמה) ואחוז הזמן בו ריכוז הסוכר היה מעל 250 מ”ג/ד”ל (r=0.53 ו-r=0.44, בהתאמה), אך לא בחולים עם מחלת כליות כרונית בשלב 5.

מהנתונים עולה כי לא הייתה קורלציה בין המוגלובין מסוכרר ובין אחוז הזמן בו ערכי הסוכר היו מתחת ל-54 מ”ג/ד”ל (r= -0.045, p=0.65) או אחוז מד השונות (Coefficient of Variation) (r= -0.05, p=0.64) בכל שלב של מחלת כליות כרונית.

מניתוח הנתונים עלה כי רק קצב הפינוי הגלומרולארי היה גורם משמעותי שתרם להטיה בהבדלים בין מדדי ניטור סוכר רציף וריכוז המוגלובין מסוכרר.

ממצאי המחקר תומכים בחשיבות מדדי סוכר רציף במעקב וטיפול לאיזון רמות הסוכר בדם בחולים עם מחלת כליות כרונית.

Kidney Int Rep. 2022 Apr 6;7(6):1354-1363

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה