משפחה

לראשונה בבית חולים בישראל: המרכז הרפואי האוניברסיטאי סורוקה ירכוש את טכנולוגיית אגירת האנרגיה המתקדמת של חברת נוסטרומו

נוסטרומו תספק לבית החולים מערכת אגירה בקיבולת 1.2 מגה-ואט שעה, בעקבות זכייתה בתחרות Zero Carbon Hospital Challenge, בתמיכתו של משרד האנרגיה;
המערכת צפויה להפחית את עלויות החשמל של מערך המיזוג בבית החולים, לספק גיבוי למערכות קריטיות ולהקטין את פליטות הפחמן; נוסטרומו, המתמחה באגירת אנרגיה בבניינים, חתמה על הסכם עם המרכז הרפואי האוניברסיטאי סורוקה מקבוצת כללית להתקנה של מערכת אגירת אנרגיה – הראשונה שמותקנת בבית חולים בישראל. המערכת תותקן במרכז האנרגיה המחודש של חדרי הניתוח בבית החולים. שיתוף הפעולה בין שני הגופים נוצר במסגרת התחרות Zero Carbon Hospital Challenge לקידום פתרונות להתייעלות אנרגטית וצמצום פליטת הפחמן במרכז הרפואי סורוקה, שנערך ביוזמת קהילת הבריאות HealthIL והקהילה לשינוי אקלים PLANETech.

בהתאם להסכם, נוסטרומו תתקין יחידה אחת של מערכת אגירה בהיקף של כ-1,200 קילו וואט-שעה (1,000 טון-קירור שעה), שצפויה לסייע בהפחתת עלויות מיזוג האוויר של בית החולים. צריכות מיזוג האוויר מהוות עד 50%-40% מסך הביקושים במשק החשמל בשעות השיא. התמורה לנוסטרומו עבור המערכת תהיה 1.5 מיליון ש”ח, כ-800 אלף מתוכם ישולמו על-ידי בית החולים וכ-700 אלף ש”ח ישולמו במענק על-ידי משרד האנרגיה.

נוסטרומו פיתחה טכנולוגיה חדשנית ונקייה לאגירת אנרגיה בבניינים (IceBrick), באמצעותה ניתן להפעיל את מערכת מיזוג האוויר. הטכנולוגיה מאפשרת בין היתר לאגור אנרגיה ללא סכנת שריפה או פליטת חומרים מסוכנים, להסיט ביקושי חשמל משעות השיא לשעות השפל, ליצור גיבוי למערכות הקירור, להגדיל את יכולת השימוש באנרגיה סולארית ולפנות תשתיות חשמל לצורך טעינת רכבים חשמליים. מגזר בתי החולים הינו אחד השווקים החשובים לנוסטרומו, בין היתר בשל רמת צריכת החשמל ודרישות הקירור הגבוהות ברוב שעות היממה.

מערכת האגירה בסורוקה הינה השלישית שמתקינה נוסטרומו בישראל. עד כה הותקנה מערכת ראשונה בבניין אלקטרה M&E בנס ציונה ומערכת שניה הותקנה בבניין חברת מדינול בירושלים. בנוסף, החברה החלה בתהליך התקנת מערכת אגירת אנרגיה ראשונה בארה”ב, במלון הילטון בוורלי הילס קליפורניה, כחלק מהשקת הטכנולוגיה בשוק היעד המרכזי, ארה”ב.
באחרונה דיווחה נוסטרומו גם על תוכניותיה להקים מערכות אגירה לתחום הצומח של חוות השרתים, לאחר שזכתה במענק של רשות החדשנות, במסלול המשותף עם המשרד להגנת הסביבה, בסך של כ-1.3 מיליון שקל. המענק יינתן לטובת פרויקט דה קרבוניזציה של מרכזי נתונים באמצעות מערכות אגירת אנרגיית קור, והוא ישמש להקמת מערכת בהספק של כ-1 מגה וואט שעה לחוות שרתים, לצורכי הקטנת הפליטות הפחמניות, הקטנת עלות החשמל והוכחת יכולות הגיבוי באמצעות המערכת של נוסטרומו.

יורם אשרי, מנכ”ל נוסטרומו אנרגיה: ההשקעה של סורוקה בטכנולוגיה של נוסטרומו וההטמעה שלה במערך המיזוג של חדרי הניתוח, לצד תמיכת משרד האנרגיה, משקפות את האמון של המרכז הרפואי והמדינה בטכנולוגיה של החברה והצורך בפתרון שהיא מספקת. שוק בתי החולים הוא בעל חשיבות אסטרטגית לטכנולוגיה של נוסטרומו, ואנחנו מודים לסורוקה ומברכים על ההובלה והמנהיגות בהטמעת טכנולוגיות חדשניות לצמצום פליטות פחמן ולהתייעלות אנרגטית כמו של נוסטרומו”.

ירדן נבו, המשנה למנהל סורוקה: “המרכז הרפואי סורוקה משקיע מאמצים רבים בשמירה על איכות הסביבה, הפחתת פליטות, חיסכון והתייעלות אנרגטית. שמנו את החדשנות בחזית המערכה ובכוונתנו להוביל את המרכזים הרפואיים בארץ ולהוות מרכז ומודל לחיקוי ולימוד עבורם. התקנת המערכת הינה מימושה המוצלח של תחרות בין חברות הזנק בנושא ZERO CARBON HOSPITAL CHALLENGE שנערכה במרכז הרפואי. הטכנולוגיה נבחרה מבין כ-25 חברות שהתמודדו. בכוונתנו להמשיך בתהליך ולהטמיע עוד טכנולוגיות רבות לשמירה על איכות הסביבה למען הדורות הבאים”.

אודות נוסטרומו
נוסטרומו עוסקת בפיתוח, ייצור, שיווק ומכירה של מערכות מתקדמות לאגירה ולניהול ביקושי אנרגיה בצד הלקוח (בשונה מאגירה בצד הרשת). החברה פיתחה מערכת ייחודית – IceBrick – שמאפשרת להמיר אנרגיה חשמלית לאנרגית קור ולאגור אותה, וכך להסיט את צריכת החשמל משעות השיא לשעות אחרות ביממה. המערכת מתמקדת בצרכי האנרגיה של מערכות מיזוג האוויר, שהן צרכן החשמל המרכזי בבניינים, האחראי עד ל-50%-40% מסך הביקושים בשעות השיא.
המערכת מאפשרת ללקוחות להפחית משמעותית את עלויות החשמל כאשר קיים פער משמעותי בין מחירי החשמל בשיא ובשפל, והיא מסייעת בהפחתת פליטות פחמן (באמצעות הסטת הביקוש משעות השיא לשעות השפל, בהן ייצור החשמל זול ונקי). המערכת מתאימה לבנייני משרדים, קניונים, בתי חולים, חוות שרתים ולכל בנין בעל מערכת מיזוג מרכזית מבוססת צ’ילר. המערכת משתלבת במאמץ להחדרה של אנרגיות מתחדשות, שכן היא מסייעת בהפחתת ביקושים בשעות עומס, חוסכת בתשתיות חשמל, ומסייעת בייצוב הרשת ומניעת ניתוקים.
נוסטרומו סיימה את שלב המחקר והפיתוח של מערכת ה-IceBrick והחלה למסחרה, בדגש על השוק האמריקאי. החברה השלימה באחרונה את ההכנות להתקנת מערכת אגירה ראשונה במלון הילטון בוורלי הילס בקליפורניה. בספטמבר 2021 הודיעה החברה על שיתוף פעולה עם אנהוזר-בוש (Anheuser Busch InBev), המייצרת בין היתר את הבירה באדוויזר, לגיבוש והצגת תוכנית לאספקת פתרונות אגירת אנרגיה במתקני אנהוזר-בוש בעולם; ובינואר 2022 החברה חתמה על מזכר הבנות אסטרטגי לשיתוף פעולה טכנולוגי-מסחרי עם יצרנית הצ’ילרים הקנדית Smardt Chiller Group.
בין המשקיעים הבולטים בחברה: חברת הביטוח מגדל (משקיע עוגן), חברת הסחר במוצרי אנרגיה Freepoint, קבוצת תעבורה, קובי ריכטר, רמי אונגר, טראלייט (לשעבר מנורה אנרגיה), מאיו שטוק (יו”ר אקסלון, חברת האנרגיה הגדולה בארה”ב) ומשפחת בן נון.

אודות סורוקה
סורוקה מרכז רפואי אוניברסיטאי, מקבוצת כללית, הוא מרכז רפואי מוביל, אחד מבתי החולים הגדולים בישראל, המשמש כמרכז על-איזורי המעניק שירותי רפואה למעל מיליון מתושבי הנגב, בשטח המתפרס על כ-60% משטח המדינה. העובדים המסורים של סורוקה, שמהווים את העוגן המשמעותי ביותר במימוש השליחות הלאומית שלו, פועלים כל העת כדי להעניק רפואה מתקדמת ויוצאת דופן באיכותה, תוך ראיית המטופל וצרכיו במרכז, תוך שהם מהווים מופת לחינוך ולמחקר רפואי.
ב-60 שנות קיומו, הפך סורוקה מבית חולים קטן, למרכז רפואי אוניברסיטאי מוביל המהווה נכס אסטרטגי למדינת ישראל, אחד ממוקדי העוצמה של כללית והמדינה ומרכיב משמעותי במערכת הבריאות בארץ. סורוקה מוביל במספר רב של תחומי עשייה, שירותים מתקדמים ומחקר. סורוקה פעיל בהכשרת דור העתיד של כח האדם הרפואי בישראל ובנגב. בקמפוס המרכז הרפואי נמצא בית הספר למקצועות הבריאות, הכולל את בית הספר לרפואה של אוניברסיטת בן גוריון בנגב.
בסורוקה תנופת פיתוח חסרת תקדים עם הקמה של בניינים חדשים, פתיחת שירותים חדשים והטמעת טכנולוגיות רפואיות חדשות. סורוקה מוביל גם בתחומי המחקר והחדשנות ומהווה שותף משמעותי בהקמתו של רובע החדשנות הראשון בישראל, יחד עם עיריית באר שבע, אוניברסיטת בן גוריון בנגב, פארק ההייטק בבאר שבע וקריית התקשוב של צה”ל.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה