משפחה

ערכים נמוכים יותר של המוגלובין מסוכרר ולחץ דם מגנים מפני מחלות לב וכלי דם בחולים עם סוכרת מסוג 1 (Diabetologia)

 מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Diabetologia עולה כי מדדי HbA1c ולחץ דם נמוכים יותר מלווים בסיכון נמוך יותר למחלות לב וכלי דם במבוגרים עם סוכרת מסוג 1.

במסגרת המחקר הפרוספקטיבי ביקשו החוקרים לבחון את הירידה בסיכון למחלות לב וכלי דם בחולים עם סוכרת מסוג 1 עם מדדי בריאות קרדיווסקולארית חיוביים ולקבוע אם צבר מדדים אלו מלווה בסיכון מופחת למחלות לב וכלי דם.

 הסקירה כללה נתונים אודות 2,313 מבוגרים עם סוכרת מסוג 1 (51% גברים; גיל ממוצע של 32 שנים) ממחקר EURODIAB Prospective Complications Study, אשר סווגו לקטגוריות פרופיל קרדיווסקולארי חיובי או לא-חיובי בהתאם לשבעה מדדים: עישון, מדד מסת גוף, רמת פעילות גופנית, דיאטה, יחס Cholesterol/HDL, משלב לחץ דם סיסטולי ודיאסטולי וריכוז HbA1c.

 במהלך מעקב ממוצע של 7.2 שנים, 163 חולים אובחנו עם מחלה קרדיווסקולארית.

 בהשוואה לחולים עם ריכוז HbA1c גבוה יותר, באלו עם רמות נמוכות מ-7.4% תועד סיכון נמוך יותר למחלות לב וכלי דם (יחס סיכון של 0.63, רווח בר-סמך 95% של 0.44-0.91), בעוד שבאלו עם מדדי לחץ דם מאוזנים טוב יותר (לחץ דם סיסטולי נמוך מ-112 מ”מ כספית; לחץ דם דיאסטולי נמוך מ-70 מ”מ כספית) תועד סיכון נמוך יותר למחלות לב וכלי דם, בהשוואה לאלו עם לחץ דם שהיה מאוזן בצורה פחות טובה (יחס סיכון של 0.56, רווח בר-סמך 95% של 0.34-0.92).

 החוקרים דיווחו על קשר מנה-תגובה בו עליה במספר מדדי בריאות קרדיווסקולארית מאוזנים היטב לוותה בירידה הדרגתית בסיכון להיארעות מחלות לב וכלי דם. במודל מתוקנן למין וגיל בעת אבחנת סוכרת, בחולים עם לפחות ארבעה מדדים מאוזנים היטב תועד יחס סיכון של 0.37 (רווח בר-סמך 95% של 0.18-0.75) למחלות לב וכלי דם, בעוד שבאלו עם שלושה מדדים תועד יחס סיכון של 0.49 (רווח בר-סמך 95% של 0.24-1.0). כל עליה של יחידה אחת במספר המדדים המאוזנים היטב לוותה בירידה של 23% בסיכון למחלות לב וכלי דם (יחס סיכון של 0.77, רווח בר-סמך 95% של 0.68-0.88).

 החוקרים כותבים כי הממצאים מצביעים על השפעה מגנה של ערכי HbA1c ולחץ דם נמוכים יותר מפני מחלות לב וכלי דם וכי איזון מספר מדדים קרדיווסקולאריים, כולל אורח חיים, עשוי להפחית משמעותית את הסיכון למחלות לב וכלי דם בחולים עם סוכרת מסוג 1.

 

Diabetologia, 2022

 

לידיעה ב-Healio

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה