משפחה

הורמון גדילה עשוי להפחית כבד שומני ומדדי דלקת בחולים עם כבד שומני שאינו על-רקע צריכת אלכוהול (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-Endocrine Society)

 במבוגרים עם עודף-משקל או השמנת-יתר ומחלת כבד שומני שאינה על-רקע צריכת אלכוהול (Nonalcoholic Fatty Liver Disease, או NAFLD)  תועדה ירידה משמעותית בדלקת ושומן כבדי עם טיפול יומי בזריקות תת-עוריות של הורמון גדילה, כך מדווחים חוקרים במהלך הכנס השנתי מטעם ה-Endocrine Society.

 החוקרים השלימו מחקר אקראי, כפל-סמיות, מבוקר-פלסבו, שכלל 53 מבוגרים בגילאי 18-70 שנים עם מדד מסת גוף של 25 ק”ג/מ2 ומעלה, עם רמות IGF-1 מתחת לרבעון השלישי לגילם ועדות הדמייתית או היסטולוגית ל-NAFLD. המשתתפים חולקו באקראי לקבלת הורמון גדילה בזריקה תת-עורית או פלסבו, אשר ניתנו כל יום למשך חצי שנה.

 תוצאי הסיום העיקריים היו השינוי בתכולת שומן בתוך הכבד, כפי שנקבע על-פי בדיקת Proton Magnetic Resonance Spectroscopy ושינוי בדלקת ופיברוזיס כבדי כפי שנקבע לפי LiverMultiScaln. תוצאי סיום משניים כללו את רמות ALT, הרכב גוף לפי בדיקת DXA, רמות סוכר בצום, המוגלובין מסוכרר, תנגודת לאינסולין לפי HOMA-IR ורמות hs-CRP.

 מבין 53 משתתפים, 41 השלימו את המחקר, כולל 20 חולים שטופלו בהורמון גדילה ו-21 בזרוע הפלסבו. לא תועדו הבדלים משמעותיים בין הקבוצות בגיל, מדד מסת הגוף, חלוקה מגדרית או תכולה כבדית. לא תועדו הבדלים בשינוי במדד מסת הגוף בין מטופלים בהורמון גדילה וחולים בזרוע הפלסבו. מדובר בנקודה חשובה לדברי החוקרים, מאחר וירידה קלה של 3-5% במשקל הגוף עשויה להביא לשיפור ב-NAFLD ולהוות ערפלן חשוב במחקר הנוכחי.

 בקבוצת הטיפול בהורמון גדילה תועדה ירידה אבסולוטית של 5.1% בשומן כבד לאחר שישה חודשים, בהשוואה לעליה של 3.8% בזרוע הפלסבו (סך ירידה של 8.9% עם הטיפול בהורמון גדילה, p=0.003). בזרוע הטיפול בהורמון גדילה תועדה ירידה בעדות הדמייתית לדלקת ופיברוזיס, בעוד שבזרוע הפלסבו נרשמה עליה בהיקף הדלקת (p=0.037).

 בזרוע הטיפול בהורמון גדילה תועדה ירידה גדולה יותר משמעותית ברמות ALT בדם (10- לעומת 2- יחידות/ליטר, p=0.009), רקמת שומן ויסראלי (10- לעומת 0 סמ2, p=0.05) ורמות hs-CRP (0.8- לעומת 0.3- מ”ג/ד”ל, p=0.017), בהשוואה לפלסבו. שיפור משמעותי בשומן כבדי ורמות ALT עם הורמון גדילה תועד גם במודל מתוקן לגיל, מין, שינוי במשקל ושינוי ב-HOMA-IR. במודל שהוציא משתתפים עם ירידה של 3% במשקל ומעלה, בזרוע הטיפול בהורמון גדילה תועדה ירידה משמעותית בשומן כבדי, דלקת כבדית ורמות ALT, בהשוואה לחולים בזרוע הפלסבו.

 לא תועדו אירועים חריגים חמורים על-רקע הטיפול במהלך תקופת המחקר. לא תועדו מקרים של היפרגליקמיה ולא זוהו הבדלים בשינוי ברמות סוכר בצום, HbA1c או HOMA-IR בין זרוע ההתערבות וזרוע הפלסבו.

 החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה להבין טוב יותר את המנגנונים בבסיס ההשפעה של הורמון גדילה על NAFLD וזהות אפשרויות טיפול נוספות במחלה.

 

מתוך הכנס השנתי מטעם ה-Endocrine Society

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה