משפחה

סוכרתיים שאוכלים פחות מזון מעובד בלילה עשויים ליהנות מתוחלת חיים ארוכה יותר (The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism)

סלט

השעה שבה אנו אוכלים מזונות מסוימים עשויה להשפיע על בריאותנו לא פחות מאשר סך הקלוריות שהכנסנו לגופנו. מחקר חדש מעיד כי לאנשים עם סוכרת כדאי לתכנן מה יאכלו ומתי. פרופ’ חוליו ויינשטיין: “חלק מהדרכים למנוע סוכרת כרוך בהקפדה על אורח חיים בריא, תזונה נכונה ומאוזנת

במחקר שפורסם בכתב העת של האגודה לאנדוקרינולוגיה קלינית ומטבוליזם נמצא כי זמני הארוחות צריכים להיות בתיאום עם השעון הביולוגי. בגופנו מתקיים תהליך טבעי ופנימי המווסת את מחזור השינה אשר חוזר על עצמו בכל 24 שעות. במחקר נמצא כי מצבם הבריאותי של סוכרתיים עשוי להשתפר אם יאכלו מזונות מסוימים בשעות שונות של היום.

“גילינו במהלך המחקר שאכילת תפוחי אדמה בבוקר, דגנים מלאים אחר הצהריים, ירקות וחלב בערב ופחות בשר מעובד בערב קשורה להישרדות ארוכת טווח טובה יותר אצל אנשים עם סוכרת”, אמר ד”ר צ’ינגראו סונג (Qingrao Song), מביה”ס לרפואה של אוניברסיטת  חרבין, סין. “הנחיות תזונתיות ופעולות אכילה מתוכננת מראש אצל סוכרתיים צריכות לשלב את זמני הצריכה האופטימליים למזונות בעתיד”.

החוקרים ניתחו נתונים של 4,642 אנשים עם סוכרת מהסקר הלאומי לבריאות ותזונה כדי לקבוע את הסיכון שלהם למות ממחלות לב. הם מצאו שאנשים עם סוכרת שאכלו תפוחי אדמה או ירקות עמילניים בבוקר, דגנים מלאים אחר הצהריים וירקות כהים כמו ירקות וברוקולי וחלב בערב, נטו פחות למות ממחלות לב. אלה שאכלו הרבה בשר מעובד בערב היו בסבירות גבוהה יותר למות ממחלות לב.

The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism, Volume 107, Issue 7, July 2022, Pages e3066–e3075

פרופ’ חוליו ויינשטיין מנהל יחידת מחקרי הסוכרת בבית החולים וולפסון ורופא סוכרת בכיר במרכז הרפואי DMC: “אכילת מזון מעובד בכלל, ובלילה בפרט מובילה להשמנה ונחשבת לתזונה גרועה אשר עמוסה בנתרן, סוכרים וכמות גדולה של שומן טראנס אשר יכולה להגביר את הסיכון למחלות לב, שבץ וסוכרת מסוג 2. מזון מעובד, שברובו מזון מהיר מכונה גם ‘ג’אנק פוד’ כיוון שאינו מכיל מרכיבים המסייעים לבריאות ולא מוסיף ערכים תזונתיים לגופנו. על אחת כמה וכמה בשעות הלילה, כשהגוף איננו בפעולה וזקוק למזון מועיל ובריא שיוכל להתעכל בצורה טובה במהלך השינה.

כמו כן, הוסיף פרופ’ ויינשטיין: “חלק מהדרכים למנוע סוכרת כרוך בהקפדה על אורח חיים בריא, תזונה נכונה ומאוזנת, ביצוע פעילות גופנית והימנעות מסטרס. לסוכרתיים מומלץ להשתמש במד סוכר רציף ללא דקירות שבעזרתו ניתן לאבחן את רמות הסוכר בכל רגע נתון ולהרכיב תפריט מאוזן שיסייע בגיבוש אורח חיים בריא בהמלצה אישית של דיאטנית לכל מטופל”.

צוות המחקר בבית חולים וולפסון, בניהולו של פרופ’ חוליו ויינשטיין, בדק במשך עשור את חשיבות עיתוי הארוחות בקרב חולי סוכרת מסוג 2 והגיע למסקנות דומות. מחקרים אלו הוכיחו את אשר אמר הרמב”ם, גדול רופאי העם היהודי בכול הזמנים, לפני כ- 800 שנה: “אכול ארוחת בוקר כמו מלך, צהרים כמו נסיך וערב כמו אביון”. דילוג על ארוחת בוקר עלולה להוביל לעלייה הן במשקל הגוף והן בערכי הסוכר בדם.

1 תגובה

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים