שיפור בתסמיני PTSD לאחר טיפול קוגנטיבי התנהגותי (JAMA Neurology)

מחקר חדש שפורסם ב- JAMA Neurologyהראה כי טיפולים קוגניטיביים התנהגותיים (CBTs) יכולים להקל על כאב ראש פוסט טראומטי והפרעת דחק פוסט טראומטית (PTSD)

מחקר חדש שפורסם ב-JAMA Neurology הראה כי טיפולים קוגניטיביים התנהגותיים (CBTs) יכולים להקל על כאב ראש פוסט טראומטי והפרעת דחק פוסט טראומטית (PTSD). תוצאות ניסוי קליני אקראי של כמעט 200 יוצאי צבא הראו שבהשוואה לטיפול הרגיל, CBT לכאבי ראש הוביל לשיפור משמעותי הן בכאב ראש ובתסמיני PTSD. טיפול בעיבוד קוגניטיבי (CPT) הוביל גם הוא לשיפור משמעותי בתסמיני PTSD, אך הוא לא שיפר את כאב הראש. פגיעה מוחית טראומטית קלה (TBI) ו-PTSD הן פגיעות בולטות לאחר סכסוכים צבאיים. שני המצבים מתרחשים בדרך כלל יחד ויכולים לפגוע באיכות החיים ובתפקוד, מציינים החוקרים ל-Medscape. בעקבות TBI קל, לוחמים רבים חווים כאב ראש פוסט טראומטי מתמשך, שלעיתים קרובות מתרחש במקביל ל-PTSD.

כדי לאמוד את ההשפעה של CBTs על אוכלוסיית חולים זו, החוקרים גייסו 193 וטרנים (גיל ממוצע, 39.7 שנים) עם תסמיני PTSD משמעותיים קלינית וכאב ראש פוסט טראומטי שנמשך יותר משלושה חודשים לאחר TBI. מתוכם, 167 היו גברים. כל המשתתפים קיבלו טיפול במרכז שיקום לפוליטראומה של מערכת הבריאות של דרום טקסס ביוסטון. הם הוקצו באופן אקראי לעבור שמונה מפגשים של CBT עבור כאב ראש, 12 מפגשים של CPT עבור PTSD, או לטיפול רגיל בכאבי ראש. התוצאות התבססו על נכות הקשורה לכאבי ראש במבחן ההשפעה של כאבי ראש HIT-6 וחומרת תסמינים של PTSD על פי PCL-5, שהוערכה מסיום הטיפול עד 6 חודשים לאחר הטיפול. בתחילת המחקר, כל המשתתפים דיווחו על מוגבלות חמורה הקשורה לכאבי ראש (ציון HIT-6 ממוצע, 65.8 נקודות) ותסמיני PTSD חמורים (ציון PCL-5 ממוצע, 48.4 נקודות).

בהשוואה לטיפול רגיל, CBT עבור כאבי ראש הוביל לשיפור משמעותי בכאבי הראש (שינוי ממוצע לאחר הטיפול בציון -3.4 נקודות; P <.01) ותסמיני PTSD (שינוי לאחר הטיפול , -6.5 נקודות; P = .04) .CPT הוביל גם לשיפור משמעותי בתסמיני PTSD (נמוך ב-8.9 נקודות לאחר הטיפול; P = .01), אך הייתה לו השפעה צנועה בלבד על כאב הראש (נמוכה ב-1.4 נקודות לאחר הטיפול; P = .21).

לכתבה ב-Medscape

למאמר ב-JAMA Neurology

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה