משפחה

תוספי חומצות שומן אומגה-שלוש לא סייעו במניעת מחלת עין יבשה (JAMA Ophthalmol)

עין

 מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Ophthalmology עולה כי מתן ממושך של תוספי חומצות שומן אומגה-שלוש לא השפיע על היארעות מחלת עין יבשה משמעותית קלינית או על שיעורי תסמינים חמורים של המחלה העינית.

 מחקר VITAL-Dry היה מחקר נלווה למחקר VITAL, מחקר ארצי גדול שנערך בארצות הברית להערכת ההשפעות האפשריות של תוספי ויטמין D (2000 יחידות ביום) וחומצות שמן אומגה-שלוש (שמן דגים, EPA ו-DHA) במינון של 1 מ”ג ביום, על הסיכון לממאירות ומחלות לב וכלי דם.  מחקר VITAL-Dry-Eye כלל 23,523 מבוגרים ללא תסמינים או סימנים של מחלת עין יבשה.

 התוצא העיקרי של המחקר היה היארעות אבחנה קלינית של מחלת עין יבשה. תוצאי סיום משניים כללו את היארעות אבחנה קלינית של מחלת עין יבשה עם תסמינים חמורים וממושכים של מחלת עין יבשה. החוקרים הגדירו מחלת עין יבשה מכל סוג ומשנית לכל סיבה, במטרה לשקף את המצב בעולם האמיתי.

 לאורך חציון מעקב של 5.3 שנים, 472 משתתפים (2%) אובחנו עם מחלת עין יבשה, אך לא תועדו הבדלים בין שתי קבוצות הטיפול הפעיל (232 משתתפים, 2%) ופלסבו (240 משתתפים, 2%). בדומה, קרוב לרבע מהמשתתפים שקיבלו טיפול פעל (1,044 משתתפים, 8.9%) או פלסבו (1,074 משתתפים, 9.1%) פיתחו מחלת עין יבשה ותסמינים חמורים של מחלת עין יבשה.

 על-סמך מחקרים קודמים שהיו קצרי-טווח ועם מדגמים בגודל מוגבל, חומצות שומן אומגה-שלוש מומלצות לעיתים קרובות לטיפול במחלת עין יבשה הודות לתכונות האנטי-דלקתיות שלהן. עם זאת, זהו המחקר האקראי הגדול הראשון שנועד לבחון אם חומצות שומן אומגה-שלוש עשויות למנוע התפתחות מחלת עין יבשה.

 JAMA Ophthalmol. 2022

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה