משפחה

מחשבון סיכון סוכרת מעודד נקיטת צעדים לטיפול בחולים עם טרום-סוכרת (מתוך אתר MedRxiv)

 מבוגרים עם טרום-סוכרת שקיבלו את תוצאות החישוב במחשבון Diabetes Risk Calculator ופעלו על-פי תוצאות אלו תועד סיכוי נמוך יותר לאבחנה של טרום-סוכרת או סוכרת לאחר שנה ושלוש שנים, בהשוואה למשתתפים במחקר דומה אשר קיבלו מידע דומה אך לא נקטו בצעדים למנוע את התפתחות סוכרת. כאשר הרשומות הרפואיות הממוחשבות של רופאי המשפחה תוכננו להשלים באופן אוטומטי את המחשבון לכל מטופל, שיעור גדול יותר משמעותית של מטופלים עם טרום-סוכרת קיבלו מהרופא המלצה להתערבות למניעת התפתחות סוכרת.

 ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אחד מכל שלושה מבוגרים בארצות הברית סובל מטרום-סוכרת, אך 90% מהחולים הללו אינם מודעים למצבם. ישנן גישות מוכחות למניעה או דחיית התפתחות סוכרת, בפרט דרך הפחתת משקל.

 כעת השלימו החוקרים מחקר שכלל 328 מטופלים משלוש מרפאות ראשוניות בפנסילבניה בין 2018-2022.

 מבין 328 משתתפים, 81 הגיבו לפניה הראשונה, כולל 62 עם אבחנה של טרום-סוכרת שהיוו את קבוצת הטיפול; 55 מהם סיפקו נתונים לאחר שנה ולאחר שלוש שנים. יתר 247 המשתתפים שימשו כביקורות, כאשר עבר 169 משתתפים היו נתונים זמינים לאחר שנה ולאחר שלוש שנים.

 מהנתונים לאחר שנה אחת עלה כי בקבוצת הטיפול, ב-11% נסוגה טרום-סוכרת, 87% נותרו עם טרום-סוכרת ו-2% התקדמו לסוכרת מסוג 2, זאת בהשוואה לשיעורים של 2%, 79% ו-20%, בהתאמה, בקרב הביקורות. ההבדלים בין הקבוצות היו מובהקים סטטיסטית.

 לאחר שלוש שנים, שיעורי נסיגה של טרום סוכרת עמדו על 11% בקבוצת הטיפול לעומת 5% בקבוצת הביקורת, כאשר ב-64% אלו בקבוצת הטיפול וב-53% מאלו בקבוצת הביקורת תועדה טרום-סוכרת והתקדמות לסוכרת תועדה ב-25% מהמטופלים בזרוע הטיפול לעומת 42% מאלו בקבוצת הביקורת, שוב ההבדלים בין הקבוצות היו מובהקים סטטיסטית.

 בשלב שטרם יישום המחשבון, 9,268 מטופלים ענו על הקריטריונים להערכה באמצעות מחשבון Diabetes Risk Calculator, מהם 0.3% קיבלו טיפול תרופתי להשמנה ו-9.7% הופנו להתערבות מונעת. בשלב המוקדם לאחר יישום השימוש במחשבון (שישה חודשים ראשונים) נכללו 8,771 מטופלים, מהם 0.4% קיבלו טיפול תרופתי להשמנה ו-10.7% הופנו להתערבות מונעת.

 בהשוואה לשלב שקדם להכנסת המחשבון לרשומה הרפואית של המטופל, במהלך ששת החודשים הראשונים לשימוש במחשבון, שיעור גבוה יותר משמעותית של מטופלים הופנה לטיפול מונע או קיבל טיפול תרופתי כנגד השמנה.

 החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי מחשבון לחישוב הסיכון לסוכרת מספק כלי יעיל לרופאים לתקשר עם המטופלים עם טרום-סוכרת ולעודד התערבויות במטרה למנוע השמנה וסוכרת.

 

מתוך אתר MedRxiv

 

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה