משפחה

ריכוזי Apolipoprotein B גבוהים מלווים בסיכון מוגבר לסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים בחולים לאחר תסמונת כלילית חדה (Circulation)

כולסטרול

 במאמר שפורסם בכתב העת Circulation מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בחולים זמן קצר לאחר תסמונת כלילית חדה, רמות גבוהות יותר של Apolipoprotein B (ApoB) מנבאות סיכון מוגבר לסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים וטיפול ב-Alirocumab (פראלואנט) הפחית את הסיכון הנ”ל בכל רמות ApoB, כאשר הירידה הגדולה ביותר תועדה באלו עם רמות התחלתיות גבוהות יותר.

 ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ApoB מספק מדד משולב של הסיכון האתרוגני. הם מסבירים כי לא ברור לאם רמות ApoB והפחתת רמות ApoB ערך מוסף בחיזוי הסיכון השיירי לאחר תסמונת כלילית חדה מעבר לרמות LDL.

 מחקר ODYSSEY OUTCOMES (Evaluation of Cardiovascular Outcomes After an Acute Coronary Syndrome During Treatment with Alirocumab) השוו את הטיפול ב-Alirocumab מול פלסבו ב-18,924 חולים זמן קצר לאחר תסמונת כלילית חדה ורמות מוגברות של ליפופרוטאינים אתרוגניים למרות טיפול בסטטינים.

 התוצא העיקרי היה סיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים (תמותה עקב מחלת לב כלילית, אוטם לבבי לא-פטאלי, אירוע מוחי איסכמי פטאלי/לא-פטאלי, אשפוז עקב אנגינה לא-יציבה). ניתוח סטטיסטי שימש להערכת הקשר בין רמות ApoB התחלתיות ולאחר ארבעה חודשים וסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים.

 חציון משך המעקב אחר החולים עמד על 2.8 שנים. מניתוח הנתונים עלה כי היארעות סיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים עלתה לאורך קטגוריות רמות ApoB ההתחלתיות עם שיעור של 3.2 ל-100 שנות-מטופל עם רמות נמוכות מ-75 מ”ג/ד”ל, 4.0 ל-100 שנות-מטופל בנוכחות רמות ApoB בטווח 75-90 מ”ג/ד”ל ושיעור של 5.5 ל-100 שנות-מטופל עם רמות ApoB של 90 מ”ג/ד”ל ומעלה (p<0.0001) ולאחר תקנון לרמות LDL (p=0.035).

 רמות ApoB התחלתיות גבוהות יותר לוו בירידה יחסית ואבסולוטית גדולה יותר בסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים עם Alirocumab לעומת פלסבו.

 בזרוע הטיפול ב-Alirocumab, היארעות סיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים לאחר ארבעה חודשים ירדה בצורה אחיד לח-4.26 מקרים ל-100 שנות-מטופל באלו עם ריכוז של 50 מ”ג/ד”ל ומעלה, 3.09 מקרים ל-100 שנות-מטופל באלו עם ריכוז בטווח 35-50 מ”ג/ד”ל ו-2.41 מקרים ל-100 שנות-מטופל בחולים עם ריכוז ApoB של עד 35 מ”ג/ד”ל.

 רמות ApoB שהושגו עם הטיפול זוהו כגורם מנבא משמעותי של הסיכון לסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים לאחר תקנון לרמות LDL או Non-HDL.

 ממצאי המחקר מעידים על החשיבות הפרוגנוסטית של רמות ApoB גבוהות בחולים זמן קצר לאחר תסמונת כלילית חדה וכי טיפול להפחתת הרמות ל-35 מ”ג/ד”ל ומטה עשויות להפחית את הסיכון השיירי המיוחס לליפורטואין בחולים אלו.

 

Circulation, 2022

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה