משפחה

לראשונה בארץ: טיפול בגישה חדשנית בהסתיידויות בעורקי הלב בצנתור באמצעות כתר זעיר שמצופה בשבב יהלום (הודעת שערי צדק)

צינתורים שערי צדק

הודעת שערי צדק


לראשונה בארץ במרכז הלב המשולב במרכז הרפואי שערי צדק בוצע טיפול בגישה חדשנית בהסתיידויות בעורקי הלב בצנתור באמצעות כתר זעיר שמצופה בשבב יהלום

המטופל הראשון בישראל שטופל בגישה החדשנית סבל מהצטברות חריגה של סידן בעורקי הלב שגרמה להפרעה מסכנת חיים בזרימת הדם, במקום ניתוח לב פתוח צוות המומחים במרכז הלב המשולב בשערי צדק ביצע צנתור בטכנולוגיה מתקדמת המערבת שיוף בעזרת שבב יהלום לטיפול יעיל וממוקד בהיצרות המורכבת

הטיפול החדשני בוצע לראשונה בארץ על ידי ד”ר דני דביר, מנהל היחידה לקרדיולוגיה התערבותית וחדרי הצנתור בשערי צדק, באמצעות מערכת DiamondBack360 מהדור המתקדם ביותר של חברת CSI (Cardiovascular Systems Inc) שמיוצגת בישראל ע״י חברת י. גיל מדיקל.

המטופל, נתן כהן בן 71 ממבשרת ציון, סבל מהיצרות עורקים בשל הסתיידות קיצונית ומסכנת חיים בעורקי הלב. נתן מתמודד עם סרטן ריאה, וכעת אובחן עם מחלת לב משמעותית. במצבו הכללי הוא נמצא לא מתאים לניתוח לב פתוח וזאת למרות שמחלת העורקים ממנה הוא סובל היא קיצונית בחומרתה.

כיום ישנם כלים מגוונים לטיפול בהסתידויות קשה בעורקי הלב ובדרך כלל אין צורך בהתערבות ניתוחית אלא בפעולה צנתורית זעיר פולשנית. אלא שבמקרה של נתן, אותרה הסתיידות קיצונית של עורקי הלב ומעורבות נרחבת שלה המקשה לבצע טיפול צנתורי קונבנציונלי. כדי להרחיב מחדש הצירויות מסוג זה, נעשה שימוש בבלונים מיוחדים שמנופחים בתוך העורק בלחץ גבוה מאד או במנגנונים מיוחדים אחרים. קיימים מצבים בהם ההסתיידות הניכרת מונעת שימוש בטוח בטכנולוגיות הקיימות בגישה צנתורית. ישנו כמובן גם פתרון ניתוחי הכרוך בהרדמה כללית ושיקם ממושך ואינו מתאים לכל מטופל.

בהתייעצות רב תחומית של מומחי מרכז הלב הוחלט על ביצוע טיפול חדשני שטרם בוצע בישראל בטכנולוגיה שמבוססת על כתר זעיר בקוטר של כמילימטר אשר מצופה בשבב של יהלום.

“המטרה היתה ניקיון ממוקד של העורקים שמזינים את שריר הלב מסידן שהצטבר בהם לאורך השנים. היהלום מסתובב במהירות עצומה בתוך העורק, כ- 100,000 סיבובים בדקה וכתוצאה מכך מנקה את חלל העורק, משייף את הסידן השטחי ומרסק את טבעת הסידן המקיפה אותו.

הטכנולוגיה פועלת ב-2 מנגנוני פעולה משלימים – תנועה צנטריפוגלית של הכתר ( Pulsatile force ) שיוצרת גלים אורביטלים לאורך העורק, לצורך ביקוע של הסידן שנמצא בעובי דופן העורק (medial calcium) ולשיפור ההיענות של העורק. ומנגנון הסרה מכנית דו כיוונית ובררנית ( Atherectomy) של הסידן שבחלל העורק (intimal calcium).

״ביצענו את הפעולה בהצלחה והמטופל שב לתפקוד ומשתחרר היום לביתו במצב מצוין ויוכל להמשיך בקבלת הטיפול האונקולוגי המיטבי.

אנו שמחים להוביל בסטנדרט טיפול בינלאומי בצנתורי לב ומקווים להמשיך ולאמץ גישות חדשניות לטובת כלל המטופלים”. כך אמר ד”ר דביר.

“הייתי כל הזמן נרדם. חשבתי שזה כתוצאה ממחלת הריאות ממנה אני סובל.
פניתי לרופא שלי ואמרתי לו שהמצב הנוכחי קשה לי, ואני מרגיש עייפות כמעט לאורך כל היום. הגעתי לד״ר דביר, שסיפר לי ד”ר דביר על צנתור חדשני שימנע ניתוח לב פתוח, ישר נתתי את הסכמתי. הפעולה הצליחה בצורה יוצאת דופן. אני לא זוכר מתי הרגשתי כך. אמנם חלפו רק יומיים מאז הצנתור ואני כבר מרגיש את השינוי. אני מרגיש כמו חדש. התעוררתי. חזרתי להיות צעיר”.
כך מספר נתן.

פרופ׳ מיכאל גליקסון, מנהל מרכז הלב המשולב בשערי צדק הוסיף: ״מרכז הלב בשערי צדק מיום הקמתו היה החלוץ בתחום הצנתורים ויחידת הצנתורים שלנו בראשות ד״ר דביר ממשיכה להוביל בחזית הטכנולוגיה.
נמשיך לקדם את התחום למען מטופלינו״.

קרדיט צילום: שערי צדק.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה