משפחה

טיפול אנטיביוטי אמבולטורי בטוח בחולים נבחרים עם דלקת תוספתן חדה (JAMA Network Open)

 טיפול אנטיביוטי אמבולטורי בתת-קבוצה של חולים עם דלקת תוספתן הינה גישה בטוחה כמו טיפול אנטיביוטי באשפוז, ללא עליה בסיכון לסיבוכים או ניתוח כריתת תוספתן, כך עולה מתוצאות מחקר CODA (Comparison of Outcomes of Antibiotic Drugs and Appendectomy), אשר פורסמו בכתב העת JAMA Network Open.

 ממחקר CODA עלה כי טיפול אנטיביוטי אינו-נחות בהשוואה לכריתת תוספתן בחולים עם הוכחה הדמייתית לדלקת תוספתן מבחינת מדדי בריאות לאחר 30 ימים לפי מדד EQ-5D (EuroQol 5-Dimension). בשנת 2020, לאחר פרסום הממצאים הראשונים ממחקר CODA, ה-American College of Surgeons פרסם הנחיות לפיהן יש עדויות באיכות גבוהה כי במרבית החולים ניתן לטפל באנטיביוטיקה במקום ניתוח כריתת תוספתן. טיפול אמבולטורי, במידה ויהיה בטוח ויעיל, עשוי לשפר את הנוחות למטופל ולהפחית את עלויות הטיפול הרפואי.

 בניתוח משני של הנתונים, החוקרים בחנו את השימוש והבטיחות של טיפול אמבולטורי ב-776 חולים עם דלקת תוספתן, אשר קיבלו טיפול אנטיביוטי ב-25 בתי חולים בארצות הברית בין מאי 2016 ועד פברואר 2020.

 בקרב משתתפים שחולקו באקראי לקבלת טיפול אנטיביוטי, 5.4% עברו כריתת תוספתן בתוך 24 שעות ו-1% לא קיבלו את הטיפול האנטיביוטי הראשון בתוך 24 שעות. מבין יתר 726 החולים (גיל חציוני של 36 שנים; 63.6% גברים), 46.1% שוחררו בתוך 24 שעות, בעוד ש-53.9% שוחררו לאחר 24 שעות.

 אירועים חריגים חמורים לאורך שבעה ימים תועדו ב-0.9 מבין 100 משתתפים ששוחררו בתוך 24 שעות וב-1.3 מבין 100 משתתפים ששוחררו לאחר 24 שעות. בתת-קבוצה של חולים עם אפנדיקוליט, אירועים חריגים חמורים תועדו ב-2.3 ו-2.8 ל-100 משתתפים, בהתאמה.

 מניתוח נוסף של הנתונים עלה כי היארעות כריתת תוספתן לאחר שבוע עמדה על 9.9% מהחולים האמבולטוריים ועל 14.1% מהחולים המאושפזים. לאחר 30 ימים, 12.6% מהחולים שטופלו אמבולטורית ו-19% מהחולים המאושפזים עברו ניתוח להסרת התוספתן.

 החולים בשתי הקבוצות דיווחו על שיעורים נמוכים של אי-שביעות רצון מהטיפול ומדדי EQ-5D גבוהים באופן דומה לאחר 30 ימים. חולים שטופלו אמבולטורית גם פספסו פחות ימי עבודה, בהשוואה לחולים שטופלו באשפוז (2.6 לעומת 3.8 ימים).

 ממצאי המחקר תומכים בבטיחות טיפול אנטיביוטי אמבולטורי במבוגרים נבחרים עם דלקת תוספתן חדה. הרושם העולה הוא כי במרבית החולים הבוחרים בטיפול אנטיביוטי ניתן לחסוך את האשפוז ללא עליה בסיכון לסיבוכים חמורים או ניתוח כריתת תוספתן. טיפול אמבולטורי צריך להיכלל בדיוני קבלת החלטות משותפים ולקחת בחשבון את העדפות החולים והתוצאות הצפויות לאחר ניתוח או טיפול שמרני.

 

JAMA Network Open 2022

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה