השפעות תרגילי טאי-צ’י בחולים עם סוכרת מסוג 2 (J Diabetes Res)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Diabetes Research מדווחים חוקרים על תוצאות סקירה שיטתית חדשה, מהן עולה כי אימוני טאי צ’י מהווים טיפול משלים בטוח ויעיל בחולים עם סוכרת מסוג 2.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אימוני טאי צ’י עשויים לסייע בטיפול בחולים עם סוכרת מסוג 2. מטרת הסקירה הנוכחית הייתה לבחון באופן שיטתי את העדויות בספרות הרפואית אודות השפעות אימוני טאי צ’י על הטיפול בחולים עם סוכרת מסוג 2.

החוקרים השלימו סקירה שיטתית ומטה-אנליזה של התערבויות טאי צ’י לטיפול בחולים עם סוכרת מסוג 2. הם ערכו חיפוש מקיף בשבעה מאגרי נתונים לזיהוי מחקרים בנושא והשלימו הערכה של איכות המחקרים, סיכון להטיה, איכות המחקר ואיכות העדויות.

הסקירה השיטתית כללה שמונה מחקרים, כאשר על-בסיס המתודולוגיה ואיכות העדויות, כל המחקרים שנכללו בסקירה היו באיכות נמוכה מאוד ורק מחקר אחד סווג כמחקר בסיכון נמוך להטיה.

מספר מחקרים העריכו כי אימוני טאי צ’י עשויים להפחית משמעותית רמות סוכר בדם בצום והמוגלובין מסוכרר. עם זאת, זוהו מספר תתי-דיווחים שהשוו בין אימוני טאי צ’י ואימונים אירוביים אחרים, אשר לא הדגימו השפעה משמעותית על רמות סוכר בצום. שני מחקרים הדגימו השפעה משמעותית לאימונים אלו על רמות סוכר בדם לאחר-ארוחה, כאשר בדיווח אחד לא תוארה השפעה משמעותית של האימון הגופני על רמות סוכר בדם לאחר-ארוחה בהשוואה לאימונים אירוביים אחרים.

שישה מחקרים דיווחו על ההשפעה של אימוני טאי צ’י על פרופיל השומנים בחולים עם סוכרת מסוג 2, מהם ארבעה הצביעו על ירידה משמעותית ברמות כולסטרול עם אימונים אלו, אך שלושה לא הצביעו על השפעה משמעותית של אימוני טאי צ’י. חמישה מחקרים מצאו כי אימוני טאי צ’י עשויים להפחית משמעותית רמות טריגליצרידים, כאשר מחקר אחד לא הדגים השפעה משמעותית לאימונים אלו על רמות טריגליצרידים. מבין ארבעה מחקרים שדיווחו על ההשפעה על רמות LDL, שניים הצביעו על ירידה משמעותית ברמות LDL עם אימוני טאי צ’י. שלושה מחקרים הציעו גם כי אימונים אלו עשויים להביא לעליה בריכוזי HDL.

מעבר להשפעה על פרופיל השומנים ואיזון גליקמי, ארבעה מחקרים הציעו כי האימונים עשויים את מדד מסת הגוף בחולים עם סוכרת מסוג 2, מחקר אחד דיווח על ירידה בלחץ דם סיסטולי ודיאסטולי בחולים עם סוכרת ושני מחקרים הצביעו על שיפור באיכות החיים של חולי סוכרת מסוג 2.

החוקרים מסכמים וכותבים כי אימוני טאי צ’י עשויים להוות טיפול משלים בטוח ויעיל כנגד סוכרת מסוג 2. עם זאת, יש לנקוט במשנה זהירות בפירוש הממצאים מאחר ואיכות העדויות במחקרים שנכללו בסקירה הייתה לרוב נמוכה.

 

J Diabetes Res. 2022 Jun 28

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה