משפחה

האם חיסון מודרנה כנגד COVID-19 מספק הגנה טובה יותר במדוכאי חיסון? (JAMA Network Open)

במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Network Open מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי החיסון של חברת מודרנה כנגד נגיף הקורונה הדגים הגנה משמעותית יותר בחולים עם דיכוי חיסוני בדרגה שונה, בהשוואה לחיסון של חברת פייזר.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הן החיסון של חברת מודרנה והן זה של חברת פייזר הדגימו תגובה חיסונית במרבית החולים עם מערכת חיסונית תקינה. במדוכאי חיסון, דוגמת חולים עם מחלות ריאומטיות ומחלות שריר-שלד ומושתלי איברים סולידיים תגובה חיסונית ירודה בתגובה לחיסונים אלו. לאור זאת, הבדלים באימונוגניות של החיסונים עשויים להיות חשובים יותר במדוכאי חיסון בהשוואה לאלו עם מערכת חיסון תקינה.

המחקר כלל חולים עם מחלות ריאומטיות ומחלות שריר-שלד, כמו גם מושתלי איברים סולידיים, אשר לא היו חיוביים בעבר בבדיקה לנגיף הקורונה. החולים קיבלו שתי מנות של חיסוני רנ”א שליח כנגד נגיף הקורונה בין 16 בדצמבר, 2020 ועד 6 ביולי, 2021. בדיקת נוגדנים הושלמה בין 15 ועד 45 ימים לאחר המנה השנייה של החיסון.

המטופלים סווגו לפי חומרת הדיכוי החיסוני, אשר נע בין חולים עם מחלות ריאומטיות ומחלות שריר-שלד שלא קיבלו טיפול לדיכוי חיסוני ועד מושתלי איברים סולידיים שקיבלו טיפול ב-Mycophenolate Mofetil או Mycophenolic Acid. החוקרים השוו את שיעורי התגובה בין חיסוני מודרנה ופייזר.

מדגם המחקר כלל 1,158 חולים עם מחלות ריאומטיות ומחלות שריר-שלד, כמו גם 697 מושתלים. מבין אלו, 647 חולים עם מחלות ריאומטיות ו-220 מושתלי איברים קיבלו את החיסון של חברת פייזר.

מבין החולים עם מחלות ריאומטיות שלא היו תחת טיפול לדיכוי חיסוני, Hydroxychloroquine, או טיפול תוך-ורידי באימונוגלובולינים, שיעורי טיטר נוגדנים כנגד RBD (Receptor Binding Domain) של 250 יחידות/מ”ל ומעלה היו גבוהים יותר או דומים בין חולים שקיבלו את שני החיסונים: 91.5% לאחר חיסון פייזר ו-93.1% לאחר חיסון מודרנה (יחס שיעורי היארעות של 1.02, רוח בר-סמך 95% של 0.94-1.1).

בקרב חולים עם מחלות ריאומטיות תחת טיפול לדיכוי חיסוני, החיסון של חברת מודרנה לווה בשיעורים גבוהים יותר של טיטר נוגדנים כנגד RBD של 250 יחידות/מ”ל ומעלה, בהשוואה לאלו שקיבלו את החיסון של חברת פייזר (יחס שיעורי היארעות של 1.3, רווח בר-סמך 95% של 1.2-1.43). שיעור גבוה יותר של טיטר נוגדנים גבוה כנגד RBD של 250 יחידות/מ”ל ומעלה עם חיסון של חברת מודרנה תועד גם בקרב מושתלים שלא קיבלו Mycophenolate Mofetil או Mycophenolic Acid (יחס שיעורי היארעות של 1.56, רווח בר-סמך 95% של 1.24-1.96) ובקרב מושתלים שקיבלו טיפולים אלו (יחס שיעורי היארעות של 2.62, רווח בר-סמך 95% של 1.28-5.37).

החוקרים מסכמים וכותבים כי בקרב חולים מדוכאי חיסון, החיסון של חברת מודרנה כנגד נגיף הקורונה צפוי להביא להתפתחות תגובה מגנה בשיעורים גבוהים יותר לעומת החיסון של חברת פייזר, כאשר היתרון של החיסון של חברת מודרנה היה גדול יותר בנוכחות דיכוי חיסוני משמעותי יותר.

 

JAMA Network Open, 2022

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה