משפחה

מרבית המבוגרים עם סרטן בלוטת התריס אינם משיגים את יעד רמות TSH בדם (Clin Endocrinol)

במאמר שפורסם בכתב העת Clinical Endocrinology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי מרבית החולים עם ממאירות ממוינת של בלוטת התריס תחת טיפול בלבותירוקסין לדיכוי רמות TSH אינם משיגים את יעד רמות TSH.

החוקרים השלימו מחקר חתך אמבולטורי שכלל 1,125 מבוגרים (83.6% נשים, גיל ממוצע של 50.7 שנים) עם סרטן ממוין של בלוטת התריס, אשר טופלו ב-21 מרכזים רפואיים בטורקיה והיו במעקב לאחר לפחות שנה של טיפול בלבותירוקסין לדיכוי רמות TSH. הנחיות ה-ATA שימשו לקביעת דרגת הסיכון לממאירות בכל חולה.

כל המשתתפים השלימו את מדד Morisky Medication Adherence Scale להערכת היענות ללבותירוקסין. ציון של 8 מתוך 8 נקודות העיד על היענות טובה, אלו עם ציון של 6-7 נקודות הוגדרו כבעלי היענות בינונית וציון נמוך מ-6 נקודות העיד על היענות ירודה לטיפול.

החוקרים מדווחים כי 29.2% מהחולים השיגו את יעד TSH שנקבע עבורם, כאשר 50.4% קיבלו טיפול יתר ו-20.4% קיבלו תת-טיפול. מנתוני הטיפול התרופתי עולה כי 7.6% מהמשתתפים פספסו לפחות מנה אחת של הטיפול בשבוע האחרון ו-16.4% פספסו לפחות מנה אחת בחודש האחרון.

מהשאלון להערכת היענות לטיפול תרופתי עולה כי ב-50.1% תועדה היענות טובה לטיפול בלבותירוקסין, ב-32.7% ההיענות הייתה בינונית וב-17.1% תוארה היענות ירודה לטיפול. בחולים עם היענות ירודה תועד מינון לבותירוקסין גבוה יותר (p<0.001) ומינון גבוה יותר לק”ג (p=0.0013) בהשוואה לאלו עם היענות בינונית או גבוהה. ריכוז TSH הממוצע היה גבוה יותר באלו עם היענות ירודה (2.74 mU/L) בהשוואה לאלו עם היענות בינונית (1.29 mU/L) או טובה (0.67 mU/L).

מבין המבוגרים שקיבלו תת-טיפול, ב-38% תועדה היענות טובה לטיפול, ב-37.2% ההיענות הייתה בינונית וב-24.8% תוארה היענות ירודה. מבין אלו עם רמות TSH בטווח היעד, ב-50.5% ההיענות הייתה טובה, ב-37% תועדה היענות בינונית וב-12.5% היענות ירודה. מבין אלו שקיבלו טיפול-יתר, ב-54.8% ההיענות הייתה טובה, ב-33.7% תועדה היענות בינונית וב-11.6% היענות ירודה.

ממצאי המחקר מעידים כי ב-82.9% מהחולים במחקר תועדה היענות טובה או בינונית לטיפול בלבותירוקסין, אך מרבית החולים היו רחוקים מיעד רמות TSH.

 

Clin Endocrinol 2022

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה