משפחה

תוספי ויטמין D בהיריון עשויים להפחית את הסיכון לאקזמה בצאצא (Br J Dermatol)

מנתונים שפורסמו בכתב העת British Journal of Dermatology עולה כי מתן יומי של תוספי ויטמין D בזמן היריון עשוי להפחית את הסיכון לאקזמה אטופית בילדים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי שכיחות אקזמה אטופית מצויה במגמת עליה ברחבי העולם וכי יש עוד ועוד עדויות לפיהן העלייה נובעת מהתפתחות תוך-רחמית. מחקרים תצפיתיים הובילו להשערה כי תוספי ויטמין D לפני הלידה עשויים להשפיע לטובה, אך אין מחקרים אקראיים מבוססי-אוכלוסייה בנושא.

החוקרים בחנו את הסיכון להתפתחות אקזמה אטופית בילדים שנולדו ל-703 אימהות במחקר MAVIDOS (Maternal Vitamin D Osteoporosis Study), מחקר רב-מרכזי, כפל-סמיות, אקראי, מבוקר-פלסבו. נשים הרות חולקו באקראי לקבלת ויטמין D במינון 1,000 יחידות בינלאומיות (351 נשים) או פלסבו (352 נשים), אשר ניתנו באופן עצמאי משבוע 14 להיריון ועד ללידה. במסגרת המחקר נבחנו שיעורי היארעות אקזמה בגיל 12 חודשים ב-635 ילדים, בגיל 24 חודשים ב-610 ילדים ובגיל 48 חודשים ב-449 ילדים.

לאחר 12 חודשים, בקרב ילדים לאימהות שטופלו בוויטמין D תועד סיכון נמוך משמעותית לאקזמה, בהשוואה לאלו שנולדו לאימהות בזרוע הפלסבו (7.2% לעומת 12%; יחס סיכויים מתוקן של 0.55, רווח בר-סמך 95% של 0.32-0.97).

בהשוואה לילדים שנולדו לאימהות בזרוע הפלסבו, באלו שנולדו לאימהות שנטלו תוספי ויטמין D תועד סיכון נמוך יותר לאקזמה אטופית בגיל 24 חודשים (14.6% לעומת 11.4%) ולאחר 48 חודשים (8.4% לעומת 6.7%), אם כי ההבדלים לא היו מובהקים סטטיסטית.

החוקרים מציינים כי התועלת של תוספי וויטמין D תועדה רק בתינוקות שינקו למשך למעלה מחודש, למרות שתוספי ויטמין D לא ניתנו לאחר הלידה.

ממצאים אלו תומכים בהנחיות הממליצות על תוספי ויטמין D בהיריון והחוקרים קוראים לאנשי צוות רפואי לדון בתועלת של תוספים אלו עם נשים הרות.

 

Br J Dermatol 2022

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה