טיפול במעכבי BTK מלווה בסיכון מוגבר ליתר לחץ דם (J Hematol Oncol)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of Hematology & Oncology עולה כי יתר לחץ דם הינו תופעת לוואי של כלל התרופות ממשפחת מעכבי BTK (Bruton Tyrosine Kinase) ועשוי להעיד על סיכון מוגבר לרעילות לבבית משמעותית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מנתונים לאחר-שיווק עלה קשר מפתיע בין טיפול במעכב BTK מדור ראשון, Ibrutinib, ובין הופעה מוקדמת של יתר לחץ דם. עם זאת, לא היה ברור אם הסיכון ליתר לחץ דם נוגע גם לדור השני של מעכבי BTK, Acalabrutinib (קאלקונס).

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את שיעורי היארעות הופעה חדשה של החמרה של יתר לחץ דם (לחץ דם סיסטולי של 130 מ”מ כספית ומעלה) לאחר התחלת טיפול ב- Acalabrutinib. תוצאי סיום משניים כללו אירועים קרדיווסקולאריים מג’וריים (הפרעות קצב, אוטם לבבי, אירוע מוחי, אי-ספיקת לב, תמותה לבבית) והתקדמות מחלה. שיעורי היארעות יתר לחץ דם נבחנו אל מול השיעורים הצפויים לפי מדד פרמינגהם והשיעורים המדווחים על-רקע הטיפול ב-Ibrutinib.  עוד בחנו החוקרים את ההשפעה של תרופות לאיזון יתר לחץ דם למניעת יתר לחץ דם משנית ל- Acalabrutinib.

מדגם המחקר כלל 280 חולים שטופלו ב- Acalabrutinib, מהם 48.9% פיתחו יתר לחץ דם חדש או החמרה של יתר לחץ דם קודם לאורך חציון של 41 חודשים. שיעורי ההיארעות המצטברים של יתר לחץ דם חדש לאחר שנה אחת עמדו על 53.9%, כולל שיעור אירועי יתר לחץ דם בדרגה גבוהה של 1.7%.

על-בסיס סף לחץ דם של 140/90 מ”מ כספית ומעלה, שיעורי יתר לחץ דם חדש עמדו על 20.5% לאחר שנה אחת, שיעור גבוה יותר מפי 8 בהשוואה לשיעור הצפוי של 2.4% לפי פרמינגהם (סיכון יחסי של 8.5, p<0.001), אך השיעור נמוך ב-34.1% בהשוואה למדווח עם Ibrutinib (p<0.001).

מניתוח רב-משתני עלה כי היסטוריה של הפרעות קצב לב לוותה בסיכון מוגבר להופעה חדשה של יתר לחץ דם (יחס סיכון של 1.63, p<0.05). עוד תועד סיכון מוגבר ליתר לחץ דם חדש בקרב מטופלים שחורים (יחס סיכון של 4.35, p<0.05).

היקף העליה בלחץ דם סיסטולי בתוך שנה אחת של טיפול ניבאה את הסיכון לסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים (עליה של 42% בסיכון לכל עליה של 5 מ”מ כספית בלחץ דם סיסטולי, P<0.001).

באשר להשפעות תרופות לאיזון יתר לחץ דם, החוקרים לא זיהו משפחת תרופות כזו או אחרת אשר מנעה את ההחמרה ביתר לחץ דם על-רקע הטיפול התרופתי ב- Acalabrutinib.

מכלל הנתונים עולה כי יתר לחץ דם הינה תופעת לוואי המאפיינת את כלל התרופות ממשפחת מעכבי BTK ומלווה בסיכון מוגבר משמעותית לסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים.

 

J Hematol Oncol. 2022 Jul 14

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה