משפחה

גורמים המנבאים הידרדרות נוירולוגית לאחר דימום תוך-מוחי (J Am Coll Cardiol)

שבץ

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of the American Heart Association מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, התומכים במדד SIGNALS לחיזוי הסיכון להידרדרות נוירולוגית באשפוז של חולים עם דימום תוך-מוחי.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי דימום תוך-מוחי הינו אחד הסיבוכים המגבילים והקטלניים ביותר של אירוע מוחי. מטרתם כעת הייתה לפתח מדד סיכון קליני חדש לחיזוי הידרדרות נוירולוגית במהלך אשפוז לאחר דימום תוך-מוחי.

החוקרים בחנו את הנתונים ממחקר CHERRY (Chinese Cerebral Hemorrhage: Mechanisms and Intervention). שני שליש מהחולים המתאימים חולקו באקראי למדגם אימון (1,027 חולים) ושליש נכללו במדגם ולידציה (515 חולים).

ניתוח רב-משתני שימש להערכת גורמים הקשורים עם הידרדרות נוירולוגית (עליה במדד NIHSS של 4 נקודות ומעלה או תמותה) בתוך 15 ימים מהופעת התסמינים.

מדד SIGNALS כלל בתוכו את האתר (Site), גודל (Size), מין (Gender), מדד NIHSS (או National Institute of Health Stroke Scale), גיל (Age), כדוריות דם לבנות (Leukocytes) ורמות סוכר בדם (Sugar) כסיכום נקודות פרטניות (0-8 נקודות) על-פי אתר (נקודה אחת למיקום מתחת לטנטוריום), גודל (3 נקודות להמטומה מעל לטנטוריום בנפח מעל 20 מ”ל או 2 נקודות להמטומה מתחת לטנטוריום בנפח קטן מ-10 מ”ל), מין (נקודה אחת למין זכר), מדד NIHSS (נקודה אחת לניקוד של מעל 10), גיל (נקודה אחת לגיל 70 שנים ומעלה), ספירה לבנה (נקודה אחת בנוכחות מעל 9.0 x 109/L) ורמות סוכר בדם בצום (נקודה אחת לסוכר מעל 126 מ”ג/ד”ל).

שיעור החולים עם הידרדרות נוירולוגית עלה עם עליה במדדי SIGNALS, עם יכולת דיסקרימינציה וכיול טובה במדגם האימון ובמדגם הוולידציה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מדד SIGNALS מנבא באופן מהימן את הסיכון להידרדרות נוירולוגית באשפוז של חולים עם דימום תוך-מוחי.

 

J Am Coll Cardiol, Jul 20 , 2022

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה