משפחה

שילוב Diltiazem עם נוגדי-קרישה פומיים ישירים מלווה בסיכון מוגבר לדימומים (J Am Heart Assoc)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of the American Heart Association מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי שילוב Diltiazem עם נוגדי-קרישה פומיים ישירים (Direct Oral Anti-Coagulants, או DOAC) מלווה בסיכון מוגבר לדימום בחולים עם פרפור פרוזדורים, עם עדות לסיכון מוגבר בחולים עם מחלת כליות כרונית וללא מחלת כליות כרונית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי Diltiazem עשוי להביא לעליה בסיכון לדימום על-רקע טיפול בתרופות ממשפחת DOAC לאור אינטראקציות פרמקוקינטיות. הם בחנו את הקשר בין משלב Diltiazem עם DOAC ובין הסיכון לדימום בקרב חולים עם פרפור פרוזדורים, לאורך דרגות תפקוד כלייתי שונות.

מדגם המחקר כלל 4,544 חולים (גיל ממוצע של 72 שנים) עם פרפור פרוזדורים אשר החלו טיפול ב-Rivaroxaban (1,583 חולים), Apixaban (2,373 חולים), או Dabigatran (588 חולים), בין 2010 ועד 2019.

בעת התחלת טיפול ב-DOAC, 15% מהחולים נטלו טיפול ב- Diltiazemועוד 5% מהחולים החלו טיפול ב- Diltiazem במהלך המעקב.

מהנתונים עולה כי משלב DOAC עם Diltiazem לעומת DOAC בלבד לווה בסיכון מוגבר לאשפוזים על-רקע אירועי דמם (יחס סיכון מתוקן של 1.56, רווח בר-סמך 95% של 1.15-2.12), כמו גם סיכון מוגבר לדימומים מג’וריים (יחס סיכון מתוקן של 1.84, רווח בר-סמך 95% של 1.18-2.85).

בחולים עם מחלת כליות כרונית (קצב פינוי גלומרולארי משוער נמוך מ-60 מ”ל/דקה) ובחולים ללא מחלת כליות כרונית תועד סיכון מוגבר לאירועי דמם מכל-סוג או אירועי דמם מג’ורי.

בקרב 13,179 חולים שטופלו בקומדין לא תועד סיכון מוגבר לאירועי דמם עם משלב קומדין עם Diltiazem, בהשוואה לטיפול בקומדין בלבד.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בקרב חולים תחת טיפול ב-DOAC, הוספת Diltiazem תשמש רק במקרים בהם התועלת עולה על הסיכון, תוך מעקב הדוק אח סימני דימומים.

 

J Am Heart Assoc. Jul 5, 2022

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה