צריכה רבה של מזון מהיר מלווה בסיכון מוגבר לדמנציה (Neurology)

דיאטה עתירת מזון אולטרה-מעובד (מזון מהיר, או ג’אנק פוד) מלווה בסיכון מוגבר לדמנציה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Neurology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי עוד ועוד עדויות קושרות בין צריכת מזון אולטרה-מעובד ובין סיבוכים רפואיים שונים, כולל דיכאון, מחלות לב וכלי דם, תמותה מכל-סיבה. עם זאת, עד כה לא היה ידוע אם דיאטה עתירת מזון מהיר מלווה בסיכון מוגבר לדמנציה ובכך הם התמקדו כעת.

מדגם המחקר כלל 72,083 משתתפים בגילאי 55 שנים ומעלה ממאגר UK Biobank, אשר היו ללא אבחנה של דמנציה בתחילת הדרך והשלימו לפחות פעמיים שאלונים תזונתיים. היארעות דמנציה מכל-סיבה, כולל מחלת אלצהיימר ודמנציה וסקולארית, נקבעה על-פי הרשומות הממוחשבות ורישומי התמותה. ניתוח סטטיסטי שימש להערכת הקשר בין שיעור מזון אולטרה-מעובד בדיאטה ובין הסיכון להתפתחות דמנציה. בנוסף, תת-ניתוח שימש להערכת הסיכון לדמנציה בעקבות החלפת מזון מהיר עם שיעור מקביל של מזון לא-מעובד או מעובד באופן מינימאלי.

במהלך מעקב של 717,333 שנות-אדם (חציון של 10 שנים), 518 משתתפים פיתחו דמנציה, כולל 287 חולים עם מחלת אלצהיימר ו-119 חולים עם דמנציה וסקולארית.

במודל המתוקן במלוא, צריכת מזון מהיר לוותה בסיכון מוגבר לדמנציה (יחס סיכון של 1.25, רווח בר-סמך 95% של 1.14-1.37, לכל עליה של 10% בצריכת מזון אולטרה-מעובד), מחלת אלצהיימר (יחס סיכון של 1.14, רווח בר-סמך 95% של 1.00-1.30) ודמנציה וסקולארית (יחס סיכון של 1.28, רווח בר-סמך 95% של 1.06-1.55).

בנוסף, החלפת 10% מצריכת מזון מהיר בשיעור דומה של מזון לא-מעובד או מעובד באופן מינימאלי לוותה בירידה של 19% בסיכון לדמנציה (יחס סיכון של 0.81, רווח בר-סמך 95% של 0.74-0.89).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על קשר בין צריכה גדולה יותר של מזון אולטרה-מעובד ובין סיכון מוגבר לדמנציה, כאשר החלפת מזון מהיר במזון לא-מעובד או מעובד באופן מינימאלי לוותה בסיכון נמוך יותר לדמנציה.

 

Neurology, July 27, 2022

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה