ההשפעה של Varenicline ו-Bupropion על סיכויי הפסקת עישון (Addict Behav)

במאמר שפורסם בכתב העת Addictive Behaviors מדווחים חוקרים על תוצאות מטה-אנליזה חדשה, מהן עולות עדויות התומכות ביעילות Varenicline (צ’מיפיקס), Bupropion (זיבן) וטיפול חליפי בניקוטין להפסקת עישון, כאשר משלב התערבויות היה עדיף על טיפול מונותרפי ולשילוב Varenicline עם התערבויות אחרות הייתה השפעה גדולה יותר על הפסקת עישון.

החוקרים השלימו מטה-אנליזה במטרה לבחון את ההשפעה של Varenicline, Bupropion וטיפול חליפי בניקוטין על הפסקת עישון. הם ערכו חיפוש בשמונה מאגרי נתונים בחודש מאי בשנת 2021 והתמקדו במחקרים אקראיים ומבוקרים שבחנו את תוצאות Varencline, Bupropion או טיפול חליפי בניקוטין להפסקת עישון.

הסקירה כללה 20 מחקרים אקראיים ומבוקרים עם 16,072 מעשנים. מהערכת הסיכון להטיה של התוצאות עלה כי בעשרה מחקרים אקראיים ומבוקרים תועד סיכון גבוה להטיה, בשלושה תועד סיכון נמוך להטיה ובשבעה מחקרים לא היה ניתן לקבוע את הסיכון להטיה.

מהנתונים עולה כי בהשוואה לפלסבו, שש ההתערבויות האחרות הדגימו יעילות משמעותית להפסקת עישון, כאשר משלב Varenicline עם Bupropion הדגים את התוצאות הטובות ביותר מכלל הטיפולים להפסקת עישון (יחס סיכויים של 6.08, רווח בר-סמך 95% של 3.47-10.66).  יתרה מזאת, משלב Varenicline עם Bupropion היה עדיף על Varenicline עם טיפול חליפי בניקוטין (יחס סיכויים של 1.66, רווח בר-סמך 95% של 1.07-2.59) ושלושת הטיפולים לבדם (Varenicline, Bupropion וטיפול חליפי בניקוטין).

החוקרים מדווחים כי מהערכות הטיפולים השונים בנפרד לא עלו הבדלים משמעותיים בין Varenicline, Bupropion וטיפול חליפי בניקוטין.

מניתוח סטטיסטי עלה כי משלב Varenicline עם Bupropion הינו משטר הטיפול בעל הסיכוי הטוב ביותר להצלחת גמילה מעישון מבין כלל ההתערבויות שנבחנו במחקר הנוכחי.

החוקרים מסכמים וכותבים כי הממצאים מעידים על עדיפות Varenicline, Bupropion וטיפול חליפי לניקוטין להפסקת עישון על-פני פלסבו, עם עדיפות לשילוב מספר התערבויות, בפרט משלב הכולל Varenicline.

 

Addict Behav. 2022 Aug

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה