משפחה

כמה פשוט- ככה חכם: טכנולוגיית הבתים החכמים רותמת את ה-IOT “האינטרנט של הדברים” לעזור לקשישים לשמור על עצמאות בבית ולהרגיש בעלי ערך (הודעת ניסקו)

בית חכם ניסקו

טכנולוגיית הבית החכם עושה בשנים האחרונות קפיצת דרך משמעותית, כאשר אוכלוסיות חדשות נחשפות ליתרונות הגלומים בה – ובהן אוכלוסיית בני הגיל השלישי/ הקשישים. עבור אוכלוסייה זו משמשת הטכנולוגיה של הבית החכם בעיקר כסוג של תחליף לכל מיני יכולות – קוגניטיביות או מוטוריות שאבדו להם, ומסייעת להם לשמור על מינימום תלות במטפל ומקסימום עצמאות במקום החשוב ביותר עבורם: בבית!

פתרונות הבית החכם מסייעים לבני הגיל השלישי הסובלים מהתדרדרות במצבם, להשיג שליטה מרבית על חייהם, עצמאות, ביטחון אישי, שחרור מתלות במטפל ובעיקר תחושה של ערך עצמי ושל שוויון. למעשה, מחקרים הוכיחו שטכנולוגיה המותאמת לצרכיהם ולסביבתם, אפילו לביצוע פעולות פשוטות כמו הדלקת/כיבוי אור או פתיחת/סגירת דלת הבית, מגבירה את עצמאותם, מצמצמת את הצורך בשירותי תמיכה וגם מפחיתה את עלויות הטיפול בהם. פתרונות בית חכם נותנים מענה לא רק לקשיש שסובל ממוגבלות פיזית כמו התניידות בכיסא גלגלים, חוסר יכולת להזיז את היד, לקות ראייה, או לקות שמיעה: הטכנולוגיה מציעה גם פתרונות המתאימים למצבים של התדרדרות קוגניטיבית בזיקנה, הפוגעת ביכולת לנהל חיים עצמאיים, כמו אלצהיימר/אובדן זיכרון, ואף לקשישים הסובלים מחרדה או מדיכאון.

קובי שקד מנהל תחום בית חכם (Nisko Smart  ) בקבוצת ניסקו : “לאחרונה ערכנו השתלמות וובינר ייחודית להתקנת פתרונות בית חכם בבתים של אנשים בעלי מוגבלויות שונות בתפקוד היומיומי ובכללם בבתים של קשישים, לעשרות חשמלאים מרחבי הארץ, ואנו מקווים שזו רק הסנונית הראשונה. להתקנת פתרונות של בית חכם בבתים לאוכלוסייה הזו רצוי לערוך הכנה מיוחדת, מטרת ההכשרה הייתה ללמד כיצד לרתום את הטכנולוגיה המתקדמת של ה- IOT”האינטרנט של הדברים” והבית החכם לטובת סיוע לאוכלוסייה שיכולה להפיק ממה שהטכנולוגיה כיום מאפשרת- ערך מוסף משמעותי, עם פתרונות שמותאמים למוגבלות הספציפית של הקשיש שנזקק לה. בהתקנת פתרונות בית חכם לקשישים בעלי מוגבלות פיזית, קוגניטיבית, או אפילו נפשית, נדרשת רגישות יוצאת מגדר הרגיל והיכרות מוקדמת עם מכלול האתגרים, החסמים והצרכים הייחודיים של אוכלוסייה זו”. “עד לא מזמן”, יודע שקד לספר, “רק אחד מתוך עשרה אנשים הצליח לאמץ לאורך זמן את הטכנולוגיה, כי השימוש בה היה מורכב, מסורבל, דרש גישה טכנית ברמה גבוהה ולא היה מספיק ידידותי למשתמש. בנוסף מחקרים הראו שקיימת נטישה של 30%-75% מהפתרונות הטכנולוגיים בשנה הראשונה לשימוש, דבר היוצר אכזבה ותסכול הן בקרב מקבלי השרות והן ע”י הגורמים המממנים.” כיום, המטרה היא לספק ידע מעמיק על הפתרונות שיהיו נגישים באמת, ויהפכו לחלק טבעי מחיי היומיום, עניין עליו צריך לשים דגש מיוחד בעבודה עם קשישים שנרתעים מכל שינוי או חידוש ובעיקר מטכנולוגיה מתקדמת”. ההכשרה המיוחדת כללה סדרת סימולציות, טיפים ודיון בעקרונות יסוד בעבודה רגישה והתאמה מדויקת של הבית למי שחי בו.

פתרונות הבית החכם הם חלק מארגז כלים רחב של פתרונות טכנולוגיים שנמצאים כיום בשלבים שונים של פיתוח, ומטרתם המרכזית שיפור איכות החיים והשגת עצמאות מירבית של המשתמשים הנזקקים להם. לפעמים פתרונות כאלו עושים את ההבדל בין תלות לעצמאות, ברמה הבסיסית ביותר. כך, לדוגמה, “שעון חכם” שעוקב אחרי קשיש הסובל מאלצהיימר ונוטה לשוטט ברחובות ללא מודעות, יכול לאפשר לבני משפחתו להתחקות אחר צעדיו- מרחוק.  התחום כולו נקרא “טכנולוגיה מסייעת” (Assistive Technology ) וכל העת צצים בו רעיונות חדשים.

איך עובדת טכנולוגיית הבית החכם? חשוב שהפתרונות יהיו קלים להתקנה, ונוחים לתפעול בשוטף. לאחרונה עברו פתרונות הבית החכם מקצה שדרוגים שהופכים אותם מחכמים- לגאוניים וידידותיים למשתמש. טכנולוגיית הבית החכם גולשת הרבה מעבר להפעלה מתוכננת של התאורה או דוד המים, ומאפשרת חיבור של כלל מכשירי החשמל הביתיים אליה, עד לשקע האחרון. המערכת תומכת בתרחישים, לפיהם ניתן להגדיר הדלקה, כיבוי וכוונון של מכשירים חשמליים מראש, כך שאלו יתבצעו באופן אוטומטי. מבין הפתרונות החכמים שמותאמים לקשישים, הדלקה וכיבוי אוטומטיים של  תאורה, תוך שליטה על כל אחת מנקודות התאורה בבית- בנפרד,  כוונון של התריסים לפתיחה והגפה, הדלקה וכיבוי דוד חימום המים, וגם תפעול המזגנים. מערכת הבית החכם גם תומכת בתרחישים כמו “תרחיש יציאה מהבית” שמכבה אוטומטית את כל המכשירים החשמליים, וחוסך את “סיבוב הכיבוי” המסורתי. באותה דרך, ניתן גם לתכנת “תרחיש חזרה” אשר מכין את הבית לקראת השיבה אליו – עניין חשוב למבוגר שמתגורר בגפו. תרחיש כזה יכול לשלוט בהדלקת דוד המים,  פתיחת התריסים, הדלקת התאורה בשביל הגישה לבית וכיו”ב. המערכת מתחברת לרשת ה WIFI הביתית בהתקנה פשוטה, יעילה ומהירה. ההתקנה לא מצריכה שיפוץ של הבית והיא מתאפיינת באמינות גבוהה ובטיחות גבוהה בשימוש. כל האביזרים נרשמים ישירות על הנתב הביתי ועל הענן, ותודות לחיבוריות הידידותית למכשירי הטלפון הנייד של בני המשפחה, הם זמינים לשליטה מכל מקום בעולם ובכל עת. בנוסף, המערכת מתממשקת לשירותי גוגל הום,  אלקסה או סירי, לשליטה קולית בכל ההתקנים באפליקציה. ניתן לדבר אל הבית החכם, לומר לו מה רוצים להדליק או לכבות, והוא יבצע”.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה