גסטרואנטרולוגיה

מה בין פרופיל השומנים בדם ובין הסיכון לסרטן מעי גס ורקטום? (BMJ Open)

כולסטרול

במאמר שפורסם בכתב העת BMJ Open מדווחים חוקרים על תוצאות סקירה חדשה, מהן עולה קשר בין רמות גבוהות של כולסטרול וטריגליצרידים ובין שיעורי היארעות סרטן מעי גס ורקטום, אל מול קשר שלילי בין ריכוזי HDL ובין היארעות הממאירות. יתרה מזאת, לא תועד קשר בין רמות LDL ובין הסיכון לסרטן מעי גס ורקטום.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ישנן תוצאות סותרות אודות הקשר בין פרופיל השומנים בדם ובין הסיכון לסרטן מעי גס ורקטום. כעת הם השלימו מטה-אנליזה של מחקרים פרוספקטיביים במטרה להבין טוב יותר את הקשר בין רמות השומנים בדם ובין הסיכון לסרטן מעי גס ורקטום.

החוקרים השלימו חיפוש במאגרי PubMed ו-Embase לזיהוי מחקרי עוקבה פרוספקטיביים ומחקרי מקרה-ביקורת שפורסמו עד דצמבר 2020 ובחנו את ההבדלים בפרופיל השומנים בדם ובין הסיכון להתפתחות סרטן מעי גס ורקטום.

החיפוש הוביל לזיהוי 24 מחקרים פרוספקטיביים, כולל למעלה מ-4.2 מיליון משתתפים עם 29,499 מקרים של סרטן מעי גס ורקטום. יחס הסיכון הכולל לריכוז טריגליצרידים גבוה לעומת נמוך עמד על 1.21 (רווח בר-סמך 95% של 1.09-1.34), יחס הסיכון לריכוז כולסטרול כולל עמד על 1.15 (רווח בר-סמך 95% של 1.08-1.22), יחס הסיכון לריכוז HDL עמד על 0.86 (רווח בר-סמך 95% של 0.77-0.97), כאשר לא תועד קשר בין ריכוז LDL ובין הסיכון לממאירות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מצביעים על קורלציה בין פרופיל השומנים בדם, בפרט רמת כולסטרול כולל, טריגליצרידים ו-HDL, ובין הסיכון לסרטן מעי גס ורקטום. עם זאת, הממצאים מוגבלים לאור הטרוגניות בשיטות המחקר, במאפיינים הדמוגרפיים והפתולוגיים.

 

BMJ Open 2022

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה