גנטיקה

סוכרת מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות תסמינים ממושכים לאחר זיהום בקורונה (מתוך כנס ה-ADA)

 בחולי סוכרת שנדבקו בנגיף הקורונה תועד סיכון מוגבר להתפתחות תסמינים ממושכים לאחר הזיהום (Long COVID), בהשוואה לחולים ללא סוכרת, כך עולה מנתונים שפורסמו במהלך כנס ה-ADA (American Diabetes Association).

 ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי סוכרת הינה גורם סיכון ידוע להתפתחות מחלה חמורה על-רקע נגיף הקורונה, אך לא היה ידוע אם מעלה גם את הסיכון להתפתחות סיבוכים מאוחרים של הזיהום הנגיפי (Long COVID). 

 החוקרים בחנו את הנתונים משבעה מחקרים שפורסמו בין תחילת שנת 2020 ועד 27 בינואר בשנת 2022 להערכת הסיכון ל-Long COVID בחולים עם וללא סוכרת. המחקרים כללו חולים שהיו במעקב למשך לפחות ארבעה שבועות לאחר אבחנת COVID-19. כל שבעת המחקרים כללו מבוגרים ממדינות בעלות הכנסה גבוהה, עם מדגמים שנעו בין 104 חולים ועד 4,182 חולים.

 ההגדרה של Long COVID השתנתה בין המחקרים, אך כללו המשך תסמיני עייפות, שיעול וקוצר נשימה, עם תקופת מעקב של 4 שבועות עד 7 חודשים.

 בסופו של דבר, 3 מבין 7 המחקרים מצאו כי סוכרת הינה גורם סיכון ל-Long COVID (יחס סיכויים של מעל 4 בכלל המחקרים) וארבעה מחקרים מצאו כי סוכרת אינה מלווה בסיכון מוגבר לסיבוך זה (יחסי סיכויים בטווח 0.5-2.2).

 אחד משלושת המחקרים שהצביע על סוכרת כסיכון מוגבר ל-Long COVID כלל 2,334 חולים שאושפזו עם COVID-19; מבין אלו, ב-5% היה ידוע על סוכרת. יחס הסיכויים ל-Long COVID באלו עם סוכרת עמד על 4.18. במחקר אחר שכלל 209 משתתפים עם COVID-19, בהם 22% עם סוכרת, זוהתה קורלציה בעיקר בין סוכרת ובין מחלה נגיפית בדרכי הנשימה (כלומר, לפחות שני תסמינים נשימתיים). המחקר השלישי שהצביע על סיכון מוגבר ל-Long COVID בחולי סוכרת כלל 104 מושתלי כליה, מהם 20% עם סוכרת; יחס הסיכויים ל-Long COVID עמד על 4.42.

 הממצאים היו מוגבלים בשל מספר גורמים, כולל המספר הקטן יחסית של מחקרים וההטרוגניות בין מחקרים בהגדרות של Long COVID, אוכלוסיות בסיכון, משך מעקב והתאמת סיכון. החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים ובאיכות גבוהה יותר במטרה לענות על השאלה אם סוכרת הינה אכן גורם סיכון ל-Long COVID.

 

מתוך כנס ה-ADA

 

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה