גנטיקה

יתרונות התחלת טיפול מוקדם ב-Evolocumab בחולים עם תסמונת כלילית חדה בסיכון גבוה מאוד (Int Heart J)

במאמר שפורסם בכתב העת International Heart Journal מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בחולים עם תסמונת כלילית חדה בסיכון גבוה באופן קיצוני ורמות LDL גבוהות, הוספת Evolocumab (רפאטה) למשטר הטיפול מוקדם ככל הניתן עשוי להביא לשיפור פרופיל השומנים, ההיענות לטיפול בטווח הקצר ושיפור הפרוגנוזה הקרדיווסוקלארית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי טיפול במעכבי PCSK9 מפחית משמעותית רמות LDL ומשפר את הפרוגנוזה של חולים עם תסמונת כלילית חדה. במחקר הנוכחי הם ביקשו לבחון את התועלת והבטיחות של הוספת Evolocumab בשלב מוקדם לטיפול בחולים עם תסמונת כלילית חדה בסיכון גבוה במיוחד.

המחקר הפרוספקטיבי, אקראי-מבוקר, כלל 136 חולים עם תסמונת כלילית חדה בסיכון גבוה באופן קיצוני וערכי LDL של מעל 116 מ”ג/ד”ל לאחר התערבות כלילית מילעורית. המשתתפים במחקר חולקו באקראי ביחס 1:1 לקבוצת ביקורת (Atorvastatin במינון 40 מ”ג/יום ו-Ezetimibe במינון 10 מ”ג/יום) או לזרוע התערבות (Evolocumab במינון 140 מ”ג כל שבועיים, בשילוב עם Atorvastatin במינון 40 מ”ג/יום ו-Ezetimibe במינון 10 מ”ג/יום).

החוקרים השוו את פרופיל השומנים בדם, אירועים קרדיווסקולאריים מג’וריים (כולל תמותה לבבית, אוטם לבבי לא-פטאלי, אירוע מוחי לא-פטאלי, או אשפוז חוזר עקב אנגינה) ותופעות לוואי (כולל תגובות אלרגיות, כאבי שרירים, איזון גליקמי ירוד ונזק כבדי).

בתוך חודש אחד, ריכוז LDL הממוצע בזרוע הטיפול ב- Evolocumab ירד מ-137 מ”ג/ד”ל ל-22 מ”ג/ד”ל ובזרוע הביקורת נרשמה ירידה מ-136 מ”ג/ד”ל ל-49 מ”ג/ד”ל. שיעור החולים עם רמות LDL נמוכות מ-39 מ”ג/ד”ל היה גבוה יותר משמעותית בזרוע ההתערבות, בהשוואה לקבוצת הביקורת (82.35% לעומת 22.06%, p<0.01).

הריכוז בממוצע של Lipoprotein (a) (Lp(a)) בזרוע הביקורת עלה ב-9.94% מתחילת המחקר לאחר הטיפול, אך Evolocumab הפחית את הריכוז בהיקף של 38.84%. בנוסף, הטיפול ב- Evolocumab הפחית עוד את רמות Apolipoprotein B/A1 (ירידה של 70.56% לעומת ירידה של 51.29%), כולסטרול כולל (ירידה של 54.76% לעומת ירידה של 41.16%) ו-Apolipoprotein B (ירידה של 66.47% לעומת ירידה של 46.78%) בהשוואה לקבוצת הביקורת (p<0.01 בכלל המקרים).

פרופיל השומנים בדם בקבוצת הביקורת ובקבוצת ההתערבות התייצב לאחר חודש אחד.

במהלך שלושה חודשי מעקב, היארעות סיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים לאחר התערבות כלילית מילעורית הייתה נמוכה יותר בזרוע הטיפול ב- Evolocumab לעומת קבוצת הביקורת (8.82% לעומת 24.59%, p=0.015) ושילוב Evolocumab עם סטטינים ו-Ezetimibe לא לווה בעליה בשיעור תופעות לוואי (13.24% לעומת 11.48%, p=0.762).

ממצאי מחקר מעידים על הבטיחות והיתרונות של הוספת Evolocumab בשלב מוקדם לטיפול בחולים עם תסמונת כלילית חדה בסיכון גבוה באופן קיצוני.

 

Int Heart J. 2022 Jul 14.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה