גריאטריה

היצרות חמורה של מסתם הוותין מעלה את הסיכון לתמותה בחולים המיועדים לניתוח שבר ירך (Clin Interv Aging)

בחולים העוברים ניתוח שבר ירך, היצרות חמורה של מסתם הוותין מלווה בשיעורים גבוהים של תמותה באשפוז, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Clinical Intervention in Aging. יתרה מזאת, הפרוגנוזה של החולים גרועה יותר בנוכחות שתי מחלות רקע ומעלה ויתר לחץ דם ריאתי.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בקשישים עם שבר ירך, השכיחות של היצרות חמורה של מסתם הוותין נעה סביב 5%. מחקרים מעטים בחנו את החשיבות הפרוגנוסטית של מחלת המסתם בניתוח שבר ירך ואף אחד מאלו לא בחן את ההשפעות של התנאים לאחר-ניתוח (אשפוז ביחידת טיפול נמרץ לעומת מחלקה פנימית) על התוצאות הקליניות.

החוקרים זיהו 2,274 חולים שהופנו לשבר ירך בין ינואר 2015 ועד סוף דצמבר בשנת 2019 ועברו בדיקות סקר לנוכחות היצרות חמורה של מסתם הוותין (שטח מסתם וותין קטן מ-1 סמ”ר).

המחקר כלל 66 חולים (27 גברים, גיל ממוצע של 85 שנים), כאשר מרווח הזמן הממוצע בין החבלה ועד לניתוח עמד על 2.6 ימים. שטח מסתם הוותין הממוצע עמד על 0.74 סמ”ר. שבעה חולים הלכו לעולמם במהלך האשפוז (10.4%).

מהנתונים עולה כי אבחנה של סוכרת, נוכחות לפחות שתי מחלות רקע, עצמאות בדרגה נמוכה, אי-ספיקת לב, היסטוריה של מחלת עורקים כלילית, פרפור פרוזדורים, דליריום לאחר ניתוח ויתר לחץ דם ריאתי נקשרו עם תוצאות גרועות יותר.

מניתוח רב-משתני עלה כי מספר המחלות ומדדי לחץ בעורק ריאתי היו הגורמים המנבאים הבלתי-תלויים היחידים אשר נקשרו עם הסיכון לתמותה.

מבחינת שיעורי התמותה (12% לעומת 9%, בהתאמה) ושיעור הסיבוכים, החוקרים לא זיהו הבדלים מובהקים סטטיסטית בין החולים שהופנו ליחידות טיפול נמרץ למעקב לאחר-ניתוח וחולים ששבו למחלקה פנימית לאחר ניתוח.

ממצאי המחקר מעידים כי היצרות חמורה של מסתם הוותין מלווה בסיכון גבוה יותר משמעותית לתמותה באשפוז של חולים המופנים לניתוח בגין שבר ירך.

 

Clin Interv Aging. 2022 Aug 4;

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה