גריאטריה

שכיחות וגורמים הקשורים לטיפול בDOAC במינון לא מתאים במטופלים עם פרפור פרוזדורים – מחקר ANATOLIA-AF

סל תרופות

מחקר חדש שבוצע בטורקיה מצא שהשכיחות של טיפול במינון לא מתאים של DOAC הינה כ-25%. נמצאו מספר גורמים דמוגרפים וקליניים הקשורים לסיכון לטיפול במינון לא מתאים של DOAC, כולל גיל מבוגר ונוכחות מחלת כליות כרונית.

המחקר פורסם בresearchsquare.com וטרם עבר ביקורת עמיתים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים שמתן מינון לא מתאים של נוגדי קרישה מקבוצת נוגדי הקרישה הפומיים הישירים (Direct oral anticoagulants – DOAC) במטופלים עם פרפור פרוזדורים נמצא קשור לסיכון מוגבר לשבץ, תסחיפים סיסטמיים, דימומים מאג’וריים, אשפוזים על רקע קרדיווסקולרי ותמותה.

מטרת המחקר היתה להראות את השכיחות ולמצוא גורמים הקשורים במתן מינון לא מתאים של DOAC בתנאי העולם האמיתי.

המחקר היה מחקר חתך (cross sectional), רב מרכזי, תצפיתי, שכלל 2004 מטופלים עם פרפור פרוזדורים המטופלים בDOAC. המטופלים גויסו מ-41 מרפאות קרדיולוגיות בקהילה מינואר עד מאי 2021. לא נכללו מטופלים עם מסתם מכני או עם אי ספיקה מיטרלית בדרגה בינונית וחמורה. הקריטריונים למינון לא מתאים הוגדרו לפי המלצות הEuropean Heart Rhythm Association (EHRA).

הגיל הממוצע היה 72, 58% נשים. המטופלים קיבלו את התרופות RIVAROXABAN (987 מטופלים), APIXABAN (658 מטופלים), EDOXABAN (239 מטופלים) ו DABIGATRAN (120 מטופלים). ציון ה- CHA2DS2-VASc הממוצע היה 3.2 וציון הHAS BLED הממוצע היה 1.49.

24.9% מהמטופלים לא קיבלו טיפול במינון מתאים של DOAC. מתוכם 12% שקיבלו מינון נמוך מדי ו 12.9% שקיבלו מינון גבוה מדי.

בוצע ניתוח סטטיסטי בשימוש במודל של רגרסיה לוגיסטית ונמצאו מספר גורמים שהראו קשר עם מובהקות סטטיסטית לסיכון לטיפול במינון לא מתאים של DOAC  – גיל מבוגר, מחלת כליות כרונית, נוכחות פרפור פרוזדורים קבוע, רישום של מינון נמוך של DOAC, שימוש בתרופה EDOXABAN, שימוש בתרופה AMIODARONE  במקביל, היעדר שימוש בסטטינים.

ממצאי המחקר מראים ששכיחות השימוש במינון לא מתאים של DOAC לפי הגדרות EHRA היתה 24.9% במטופלים עם פרפור פרוזדורים. נמצאו מספר גורמים, דמוגרפים וקליניים, שהראו קשר מובהק סטטיסטית לטיפול במינון לא מתאים של DOACs.

תוצאות מחקר זה מעידות על כך שהשימוש במינון לא מתאים של DOAC הינו נפוץ וחשוב להעלות את המודעות של הקהילה הרפואית לנושא זה. הגורמים שנמצאו כקשורים במתן מינון לא מתאים יכולים לעזור לרופאים לשים לב למטופלים אלו כדי לוודא שהם מקבלים את הטיפול המיטבי ולהימנע מסיבוכים.

ResearchSquare, July 2022

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה