גריאטריה

איגודי וארגוני הרופאות והרופאים בקריאה לשר האוצר סמוטריץ’ שלא לבטל את המיסוי על המשקאות הממותקים; מאמר ב-THE LANCET תוקף את ההחלטה לבטל את המס: “יעלה בחיי אדם”

שתייה ממותקת

איגודי הרופאים והרופאות קוראים לשר האוצר בצלאל סמוטריץ’ שלא לבטל את המס על משקאות ממותקים: “בשעה ש – 85 מדינות בעולם מטילות מיסים על משקאות ממותקים, ישראל צועדת לאחור… עוד לא מאוחר לשפר את ההחלטה (לביטול המס) ומעז יצא מתוק”

תגובה חסרת תקדים בהיקפה ובתוכנה שוגרה אמש לשר האוצר, רגע לפני פקיעת הזמן המוקצב לקבלת תגובות מהציבור בענין הכוונה לבטל את מיסוי המשקאות הממותקים.

כך נפתחה התגובה: “אנו איגודי וארגוני רופאים, המייצגים רופאים ורופאות, חוקרות וחוקרים ומומחים בבריאות הציבור ובמגוון רחב של התמחויות קליניות, במדעי התזונה, בכלכלת בריאות ובניהול מערכות בריאות, מזהירים מפני נזקים לבריאות האדם, החי והסביבה של מדיניות המעודדת בפועל משקאות מתוקים…המס יעיל. ביטולו יעלה בחיי אדם. על כן, אנו מתנגדים לביטולו בכל תוקף. זאת ועוד. ביטול המס לא יוריד בהכרח את מחיר המשקאות הממותקים לצרכן. זוהי מתנה מיותרת לחברות המשקאות”.

הפנייה יוצאת הדופן שוגרה מטעם איגוד רופאי בריאות הציבור, רופאי החברה הישראלית לחקר וטיפול בהשמנת יתר, האיגוד הישראלי לרפואה פנימית, האיגוד הנוירולוגי בישראל, החברה הישראלית לחקר הכבד, האגודה הישראלית לאנדוקרינולוגיה, האיגוד הישראלי לרפואת ילדים, האיגוד הישראלי לגסטרואנטולוגיה ומחלות כבד, הפורום הישראלי לתזונה בת-קיימא, החברה לקידום בריאות האוכלוסיה הערבית והסתדרות הרופאים הוטרינרים בישראל.

פרופ’ דרור דיקר, יו”ר החברה לחקר וטיפול בהשמנת יתר אומר: “אי אפשר להתעלם ממגיפת ההשמנה המפושטת בחברה הישראלית, מתג המחיר הגבוה למגיפה, המוערך בכ- 20 מיליארד שקל לשנה ומההשלכות החברתיות והנפשיות של ההשמנה. בדומה למאבק בנזקי הטבק, נדרשת מהממשלה מדיניות רב מערכתית – מבוססת מדע, המקדמת תזונה בריאה, ולא נסיגה לאחור וביטול צעד מוצדק, שיעילותו הוכחה, דוגמת המס על המשקאות הממותקים.

 

ובתוך כך, בגילוי דעת שפורסם במגזין THE LANCET  תוקפים הכותבים את החלטת שר האוצר והממשלה לבטל את המס על משקאות ממותקים. במאמר, שפורסם השבוע, נכתב כי ההחלטה מתקיימת בניגוד להמלצות הרווחות בעולם כיום, של ארגון הבריאות העולמי וארגוני בריאות נוספים, וללא מעורבות של מומחי בריאות בארץ או אנשי מקצוע במשרדי הבריאות או האוצר. עוד נכתב, כי העדויות בעולם ובישראל מלמדות כי המס מפחית משמעותית את הצריכה של משקאות ממותקים; הכותבים גורסים כי ביטול המס לא רק יפגע בבריאות הציבור, אלא גם עלול לפגוע בקשרים מדעיים בין ישראל למדינות אחרות בעולם.

Israel decides to cancel the sweetened beverage tax in a setback to public health. The Lancet, February 01, 2023

נוסח המכתב המלא שנשלח לשר האוצר:

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה