גינקולוגיה

אימוני תנגודת עשויים לשפר את חוזק העצם במבוגרים תחת דיאטה טבעונית (J Clin Endocrinol Metab)

במבוגרים טבעוניים המקפידים על אימוני תנגודת לפחות פעם בשבוע המיקרו-ארכיטקטורה של העצם חזקה יותר, בהשוואה לטבעוניים שאינם מקפידים על אימונים אלו, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism.

על-סמך מחקרים קודמים שדיווחו על צפיפות עצם נמוכה יותר וסיכון מוגבר לשברים בקרב טבעוניים, החוקרים שיערו כי בטבעוניים מיקרו-ארכיטקטורה שונה של העצם.

מדגם המחקר הנוכחי כלל מבוגרים בגילאי 30 עד 50 שנים אשר דיווחו על דיאטה טבעונית במשך לפחות חמש שנים. המשתתפים הותאמו למדגם מבוגרים אוכלי כל. כל המשתתפים עברו בדיקת HR-pQCT (High Resolution Peripheral Quantitative CT) להערכת צפיפות המינרלים בעצם ומיקרו-ארכיטקטורה של העצם. רמות סמני שחלוף עצם הושלמו לאחר צום לילה. שאלוני תזונה שהושלמו לאורך שתי תקופות בנות ארבעה ימים בעונות שונות שימשו להערכת הצריכה התזונתית.  שאלונים עצמיים שימשו להערכת היקף הפעילות הגופנית, כאשר אימוני תנגודת סדירים הוגדרו במקרים בהם המשתתפים דיווחו על אימוני תנגודת לפחות פעם בשבוע.

מדגם המחקר כלל 88 מבוגרים (גיל ממוצע של 39.2 שנים, 51% גברים), מהם 43 טבעוניים ו-45 אוכלי כל. אימוני תנגודת סדירים בוצעו ע”י 20 משתתפים טבעוניים ו-25 אוכלי כל. בהשוואה לאוכלי כל, בקרב מבוגרים טבעוניים תועד אחוז נפח עצם טרבקולארית ועובי קורטקס קטנים יותר בעצם הרדיוס והטיביה, כמו גם צפיפות עצם כוללת נמוכה יותר, צפיפות עצם קורטיקאלית וטרבקולרית נמוכה יותר ועובי טרבקולרי נמוך יותר בטיביה.

בקרב מבוגרים שלא לקחו חלק באימוני תנגודת, בטבעוניים תועדה ירידה במיקרו-ארכיטקטורה של העצם לעומת אוכלי כל. לא תועדו הבדלים במיקרו-ארכיטקטורה של העצם בין טבעוניים ואוכלי כל שהקפידו על אימוני תנגודת באופן סדיר. מבנה העצם היה שונה בין אלו שהקפידו על אימוני תנגודת ואלו שלא עסקו באימונים אלו, הן בקבוצת הטבעוניים והן בקבוצת אוכלי כל, אך ההבדל היה בולט יותר בטבעוניים. משך הדיאטה הטבעונית לא השפיע על מיקרו-ארכיטקטורה של העצם.

בקרב טבעוניים, באלו שהקפידו על אימוני תנגודת תועדו רמות Cross-linked C-telopeptide גבוהות יותר משמעותית, בהשוואה לאלו שלא עסקו באימוני תנגודת. לא תועדו הבדלים בצריכה תזונתית בקרב טבעוניים שלא הקפידו על אימוני תנגודת, בהשוואה לאלו שערכו אימונים אלו באופן סדיר.

החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים אשר יכללו מספר משתתפים גדול יותר במטרה לבחון אם קיים סיכון מוגבר לשבר שברירי בטבעוניים.

 

J Clin Endocrinol Metab. 2022

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה