המטו-אונקו ילדים

בלי תרופות: ההרגל הפשוט שיכול לחזק את מערכת החיסון ולהעצים את ההגנה הטבעית של הגוף/מאמר אורח מאת ד”ר שי פסטרנק

לאורך כל ההיסטוריה חיפש האדם דרכים לחזק את מערכות ההגנה בגופו, להפחית את הסיכון לפתח מחלות שונות ובאופן כללי להאריך את החיים הבריאים. השאיפה הזאת אף הפכה משמעותית יותר בשנים האחרונות, עם כניסת נגיף הקורונה והווריאנטים השונים שלו לחיינו. באופן די מדהים, ככל שהאנושות מתקדמת ולומדת יותר על הדרכים לשיפור הבריאות, כך מתחדדת ההבנה שחלק ניכר מהכלים שיעזרו לנו לעשות זאת היו סביבנו כל הזמן.

אחד הכלים האלו, שבשנים האחרונות זוכה ליותר ויותר תמיכה מצד מדענים, רופאים ומטפלים הוא תרגול מדיטציה, ובאופן ספציפי יותר מדיטציה טרנסנדנטלית. בהקשר של חיזוק מערכת החיסון, מחקר שבוצע בספרד מצא כי בקרב אנשים שתרגלו באופן קבוע מדיטציה טרנסנדנטלית, רמת ה לויקוציטים בדם, כלומר תאי הדם הלבנים שהם ה”חיילים” של מערכת החיסון, עלתה במידה ניכרת. והמחקר הזה הוא רק אחד מבין שורה של עבודות אקדמיות שמראות עד כמה התרגול הפשוט לכאורה, משפיע לטובה על הגוף והנפש בשורה ארוכה של היבטים.

לצופה מהצד, השפעה כזאת יכולה להיראות משונה, אך לא למי שמכיר היטב את עולם המדיטציה. כדי להבין למה בדיוק נוצרת ההשפעה הזאת, כדאי לעצור לרגע ולבחון את פעילות מערכת החיסון שלנו מזווית רחבה יותר. מומחים יודעים כבר זמן רב כי מערכת החיסון מושפעת בין היתר גם מרמת הסטרס. כפי שמראה המחקר הזה

הורמון הסטרס שמדכא את מערכת החיסון שלנו

אם נסכם את ממצאי המחקרים  בקצרה אפשר להגיד שסטרס, חרדה, דיכאון, בדידות ורגשות קשים נוספים גורמים בין השאר להפרשה מוגברת של הורמון בשם “קורטיזול”, או בשמו המוכר יותר “הורמון הסטרס”. לחשיפה ממושכת להורמון הזה יש תופעות לוואי לא נעימות, אשר בין היתר גורמות לדיכוי של מערכת החיסון.

כיום מבינים שכדי לחזק את מערכת החיסון, חייבים להסתכל על התפקוד שלה כחלק מתמונה רחבה יותר. במילים פשוטות, חשוב להתייחס לגוף כמערכת מורכבת שבה תהליכים שונים משפיעים זה על זה . כלומר, כדי לשפר את פעילות מערכת החיסון, יש לבצע פעולות שונות שישפיעו לטובה גם על היבטים נוספים בחיינו כמו תזונה נכונה, פעילות גופנית וכמובן צמצום הלחץ הנפשי והחרדה.

לעצור הכל ולצלול פנימה

ד”ר דיוויד אורם-ג’ונסון הוא מומחה אמריקאי לפסיכולוגיה שלאורך השנים פרסם יותר ממאה מחקרים שבוחנים את האופן שבו מדיטציה טרנסנדנטלית משפיעה על הבריאות בהיבטים שונים. באחד המאמרים שפרסם בנושא, הוא הציג מחקר מרתק ששפך אור נוסף על הקשר בין מדיטציה ומערכת החיסון.

המחקר נערך על נשאי HIV, שכידוע סובלים מירידה בתפקוד מערכת החיסון. ממצאי המחקר הראו כי תרגול מדיטציה טרנסנדנטלית הביא לעלייה ב פעילות תאי הדם הלבנים בדמם של הנשאים, תאים שכאמור מסייעים בשיפור יכולות ההגנה של הגוף. ד”ר אורם-ג’ונסון סיפר שהתרגול הפחית את שיעור האשפוזים בקרב הנשאים והפחית ב-73% בממוצע את התחלואה שלהם במחלות בדרכי הנשימה.

מחקרים רבים, שנעשו על המדיטציה הטרנסנדנטלית, אמנם לא בדקו באופן ישיר את השפעתה על מערכת החיסון, אולם בדקו את השפעתה על הבריאות הכללית. לדוגמא, מחקר בן 5 שנים שבדק סטטיסטיקות של חברת ביטוחי בריאות בארה”ב על 2000 מתרגלי המדיטציה הטרנסנדנטלית ושפורסם בכתב העת המדעי Psychosomatic Medicine מצא הפחתה ממוצעת של 50% באשפוזים אצל מתרגלי המדיטציה הטרנסנדנטלית. מחקר נוסף מצא שההוצאות הרפואיות של אנשים מעל גיל 65 פחתו לאחר לימוד טכניקת המדיטציה הטרנסנדנטלית בכ-15% כל שנה והגיעו להפחתה של 70% לאחר 5 שנים בלבד.

להערכתו של ד”ר אורם-ג’ונסון, ייקח עוד זמן עד שנבין בדיוק כיצד תרגול מדיטציה משפיע על ההתמודדות עם נגיף הקורונה, אך אם לשפוט על פי הממצאים על מחלות ויראליות אחרות בהחלט יש מקום לאופטימיות. ובאופן כללי, כבר ניתן לקבוע  שתרגול קבוע של המדיטציה הטרנסנדנטלית משפר את היציבות הנפשית, משפיע לטובה על מערכות היחסים בחיינו ובאופן כללי מאפשר חיים מלאים, מאושרים ומשמעותיים יותר, שתורמים גם הם לחסינות הגוף.

בנוסף, כל אחד יכול לתרגל מדיטציה טרנסנדנטלית בעצמו לאחר תהליך למידה קצר. כל מה שצריך לעשות זה לפנות שני חלונות זמן במהלך היום בבוקר ואחה”צ, בכדי להעניק לגוף מנוחה עמוקה יותר משנת הלילה, שבאמצעותה אנו משתחררים מהמתחים, הפחדים והלחצים, שלפעמים מרגישים כחלק בלתי נפרד מחבילת החיים המודרניים.

רוצים להתחיל לתרגל מדיטציה טרנסנדנטלית? להרצאת מבוא בחינם לחצו כאן

ד”ר שי פסטרנק – רופא העוסק ברפואה משלימה

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים