המטו-אונקו ילדים

בדיקת רוק מהירה לנגיף הקורונה מסייעת באבחנה מהירה (Medscape Medical News)

בדיקת רוק מהירה לזיהוי נגיף הקורונה עשויה לסייע באבחנה מהירה וטיפול מוקדם באותו ביקור הודות לאישור מיידי של נוכחות הזיהום והצורך בטיפול. הבדיקה עוררה עניין רב וזכתה למימון נוסף של ממשלת קנדה.

הבדיקה מבוססת על DNA Aptamer – אוליגונוקלאוטיד סינתטי קצר, הנקשר ליעד מולקולארי ספציפי – אשר הדגים אפיניות גבוהה לחלבון Spike של נגיף SARS-CoV-2 והווריאנטים שלו. ניתן להתאים גישה זו למזהמים שונים.

מדד הזהב היום לבדיקות לזיהוי COVID-19 מבוסס על בדיקת RT-PCR, פלטפורמה רגישה אך יקרה, מורכבת ודורשת המתנה של לפחות מספר ימים עד קבלת התוצאות. בדיקות חומצות גרעין מהירות ובדיקות אנטיגן הדגימו רגישות וסגוליות מתונות בלבד, בפרט כאשר העומס הנגיפי נמוך. כל הבדיקות הללו לא הדגימו תוצאות טובות כאשר נעשו על-סמך דגימות רוק.

מנגד, הבדיקה החדשה מבוססת על מחסניות קריאה ובדיקה, בדומה למד סוכר. דגימת רוק קטנה מוספת לריאגנט כימי ומוכנס לתוך קורא, המוצמד למכשיר טלפון חכם. לאחר שבדיקה זו תהיה זמינה לשימוש מסחרי, היא צפויה להיות מבוצעת במהירות במרפאה.

אותו קורא עשוי לשמש למגוון מחלות זיהומיות או פאנל זיהומים ע”י פיתוח מחסניות חדשות. נגיפי נורווירוס וחיידקים דוגמת C. difficile מופיעים ברשימת הפתוגנים שייבחנו בהמשך. יתרה מזאת, הבדיקה אופטימאלית לשימוש בתנאים בהם אין גישה למעבדה מרכזית, כמו למשל במדינות פחות מפותחות.

המחקרים שהשלימו החוקרים לאחרונה תומכים בבדיקה זו. מחקר שפורסם בשנה שעברה תיעד את התפתחות הבדיקה, אשר בנקודה מסוימת הצליחה לזהות את נגיף הקורונה הקלאסי ואת הווריאנטים אלפא ודלתא של הנגיף בדגימות רוק בתוך 10 דקות, עם רגישות של 80.5% וסגוליות של 100%.

בינואר השנה פורסם מאמר בכתב העת Chemistry שהראה כי הבדיקה זיהתה גם ווריאנטים אלפא, גאמא, אפסילון, קאפה ואומיקרון, עם אפשרות לזיהוי יעדים המתפתחים במהירות כמו במקרה של נגיף הקורונה.

במחקר נוסף הודגם הגיוון של הפלטפורמה הנ”ל, כאשר הטכנולוגיה הותאמה לאחרונה וזיהתה בהצלחה נגיפים בחיות בדגימות רוק.

דרושים מחקרים נוספים לאישור התוצאות ותמיכה באישור לשימוש חירום או אישור הרשויות בטרם ניתן יהיה להשתמש בבדיקה זו בשטח.

 

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה