המטו-אונקו ילדים

זיהום קודם בנגיף הקורונה עשוי להעלות את הסיכון לדלקת כבד בילדים (Journal of Pediatric Gastroenterology and Nutrition)

 במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Pediatric Gastroenterology and Nutrition מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש מישראל בראשות דר’ אורית ויסבורד-צינמן מבית החולים שניידר, מהן עולה קשר אפשרי בין מקרים לא-מוסברים של דלקת כבד בילדים ובין זיהום קודם בנגיף הקורונה.

 המחקר החדש כולל פרטים אודות חמישה ילדים מישראל אשר פיתחו מחלה משנית לנגיף הקורונה ובהמשך פיתחו דלקת כבד; שני ילדים נדרשו להשתלות כבד. עם זאת, הרופאים נוקטים משנה זהירות בכל הנוגע להסקת מסקנות על-סמך מחקר כה קטן.

 החל מחודש אפריל השנה, תשומת הלב למקרים של דלקת כבד בילדים ממקור לא-ברור זכתה לתשומת לב ברחבי העולם. בבריטניה ישנם כעת 240 מקרים מאושרים, בארצות הברית בוחנים 290 מקרים ובישראל דווח על 12 מקרים לארגון הבריאות העולמי. חוקרים רבים סבורים כי בעיות אלו בכבד עשויות להיות קשורות לזיהום בנגיף אדנווירוס – זיהום נפוץ בילדים אשר לרוב גורם תסמינים דמויי-שפעת – מאחר ולמעלה ממחצית מהמקרים בעולם שנדבקו לנגיף הצביעו על עדות לנגיף. רק כ-12% מהילדים עם דלקת כבד לא-מוסברת נמצאו חיוביים לנגיף הקורונה, אך החוקרים גם לוקחים בחשבון את האפשרות כי בחלק מהמקרים ייתכן והסיבה נעוצה בזיהומים קודמים.

 במאמר מתארים הכותבים חמישה חולים, בגילאי 3 חודשים עד 13 שנים, עם זיהום קודם בנגיף הקורונה, אשר פיתחו בהמשך דלקת כבד. כל החולים טופלו בבית החולים שניידר במהלך 2021. כאמור, שניים מהחולים, בן 3 חודשים ובן 5 חודשים, נדרשו להשתלת כבד. שלושת החולים הנוספים (שני ילדים בני 8 וילד אחד בן 13 שנים) טופלו בסטרואידים. כל הילדים הללו לא קיבלו חיסון כנגד קורונה. מרווח הזמן בין הזיהום בנגיף ובין ההפרעות בכבד נע בין 21 ועד 130 ימים.

 החוקרים מסבירים כי נדרש זמן להשתכנע כי התופעה עשויה להיות קשורה לזיהום בנגיף הקורונה. דגימות כבד שנלקחו מחמשת החולים הללו לא נמצאו חיוביות ל-COVID-19, בדומה לתוצאות דגימות כבד שנבדקו לנגיף אדנווירוס במקרים של דלקת כבד עליהם דווח לאחרונה ברחבי העולם. אחת האפשרויות היא כי בחולים אלו, דלקת כבד נבעה מתגובה דלקתית בעקבות הזיהום הנגיפי.

 אעפ”י כן, ישנם הבדלים בין חמשת המקרים הללו והמקרים עליהם דווח ברחבי העולם. חמשת הילדים הללו חלו במהלך דצמבר 2020 עד ספטמבר 2021, בעוד שכל המקרים בבריטניה אירעו לאחר ינואר 2022. המקרים הראשונים בארצות הברית אירעו באוקטובר 2021.

 גילאי הילדים בישראל היו שונים מגילאי החולים ברחבי העולם. למעלה מ-75% מהמקרים המדווחים של דלקת כבד אירעו בילדים מתחת לגיל 5 שנים, אם כי גילאי החולים עם דלקת כבד נע בין חודש אחד ועד 16 שנים. בבריטניה, האחראית לכשליש מהמקרים המדווחים לארגון הבריאות העולמי, מרבית הילדים עם דלקת כבד לא-מוסברת היו בגילאי 3-5 שנים.

 דרושים כמובן מחקרים נוספים במטרה להביו טוב יותר את הקשר בין זיהום קודם בנגיף הקורונה ובין דלקת של הכבד. ידוע כי נגיף הקורונה עשוי להביא לשינוי בתגובה החיסונית ולכן לא יהיה מפתיע לגלות כי אכן קיים קשר בין הזיהום הנגיפי ובין דלקת הכבד, אך דרושים נתונים נוספים בנושא.

 

Journal of Pediatric Gastroenterology and Nutrition 2022

 

לידיעה במדסקייפ

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה