המטולוגיה

היעילות והבטיחות של מתן ברזל תוך-ורידי בניתוחי שברי ירך בקשישים (World J Surg)

מתן תוך-ורידי של ברזל עשוי להפחית את נפח עירויי מנות דם, משך האשפוז  והסיכון לזיהומים נוזוקומיאליים בקשישים שעברו ניתוח בגין שברי ירך, כך עולה מתוצאות סקירה שיטתית ומטה-אנליזה שפורסמו בכתב העת World Journal of Surgery.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי עם הצטברות עדויות ממחקרים באיכות גבוהה לפיהן ברזל תוך-ורידי מהווה טיפול מהימן בקשישים עם שברי ירך, הם ביקשו לבחון באופן שיטתי את היעילות והבטיחות של ברזל תוך-ורידי בקשישים לאחר שברי ירך.

החוקרים ערכו חיפוש בספרות הרפואית, כולל מאגרי Web of Science, PubMed, Embase ו-Scopus, במטרה לבחון את ההשפעות של טיפול תוך-ורידי בברזל בקשישים העוברים ניתוח בגין שברי ירך.

הסקירה כללה ארבעה מחקרים אקראיים ומבוקרים וארבעה מחקרים תצפיתיים. מתוצאות מטה האנליזה עלה כי טיפול תוך-ורידי בברזל הפחית את שיעור העירויים לעומת קבוצת הביקורת, אם כי התוצאות לא היו מובהקות סטטיסטית.

מתן ברזל תוך-ורידי לווה בנפח עירויים נמוך יותר, משך אשפוז קצר יותר בבית החולים וסיכון מופחת לזיהומים נוזוקומיאליים. עוד מדווחים החוקרים כי לא היו הבדלים משמעותיים בשיעורי התמותה או בסיבוכים אחרים בין קבוצת הטיפול וקבוצת הביקורת.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מתן תוך-ורידי של ברזל מפחית את נפח מנות דם, משך האשפוז והסיכון לזיהומים נוזוקמיאליים בקשישים העוברים ניתוח בשל שבר ירך. הם מציינים כי דרושים שבעה ימים לעליה של 1 גרם/ד”ל בריכוז המוגלובין עם ברזל תוך-ורידי וכחודש לעליה של 2 גרם/ד”ל בריכוז המוגלובין. העדויות גם תומכות בפרופיל הבטיחות של ברזל תוך-ורידי, כאשר דרושים מחקרים נוספים באיכות גבוהה בנושא.

 

World J Surg. 2022 Aug 10

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

אחיות ואחים יקרים,

לרגל יום האחיות והאחים המצוין היום, 16 באפריל 2024, אנו מצדיעים לכם ומוקירים את פועלכם.

אתם, הגיבורים שנלחמים על חייהם של חיילים ושל אזרחים, ולא משנה באילו תנאים, וזאת באומץ, בגבורה וללא פשרות, ראויים לכל הערכה.
תודה רבה בשם חברת e-Med ובשם המדינה כולה.